לתרומות לחץ כאן

טכנאי מחשבים האם מותר לגבות כסף על התקנת תוכנות?

שאלה:

לכבוד הרב שליט"א

ברצוני לשאול שאלה במטותא דמר
יש לי היכולת להתפרנס במה שנקרא טכנאי מחשבים
וכידוע ממה שטכנאי כזה מתפרנס הוא בעיקר ממכירת מחשבים לאחרים, התקנת תוכנות, ותיקון המחשב
עד כה נמנעתי מלעסוק בזה כי הבנתי מהרבנים שגם המתירים להעתיק תוכנות לשימוש פרטי וכו', אך כשזה פרנסתו של האדם אז זה ממש יורד לאומנותו של חבירו, שמשתמש ביצירה שלו ועושה עליה רווחים לעצמו
השאלה היא כזו, האם אפשר (כאמור למתירים הנ"ל) להתיר לטכנאי להתקין תוכנה ולקחת עליה כסף, אך לא על עצם התקנת התוכנה כי אם על הטרחה שבפעולה שעשאה הטכנאי. והראיה שזה לא על התוכנה, שלא ייגבה כסף לפי עלות התוכנה וכדו', ולדוגמא שעל מערכת הפעלה וכדו' יגבה יותר מאשר תוכנה פשוטה, אלא הכל רק על מה שטרחתי והתקנתי לו התוכנה. ולדוגמא לקחת 100-200 ש"ח על כל התקנת תוכנה שהיא בלי קשר מה היא. וכו'. אני מקווה שהשאלה מובנת.
ייאמר ברורות, לא יהיה אכפת לי להתקין לכל אחד למשל וינדוס ואופיס עם רשיון, ובתנאי שישלמו לדוגמא 500 שח על הרשיון למיקרוסופט ועוד 200 ש"ח לדוגמא לי על הטרחה. אבל כידוע שלא כולם רוצים לקנות רשיון, ורוצים כמה שיותר בזול וכו'.
1. בקיצור, האם יש אופנים מסויימים שיהיה אפשר להתיר הדבר (כאמור, ע"י שאומרים ללקוחות הנ"ל שישנם הרבה פוסקים האוסרים, וודאי שהדבר מכוער וכו', ובכל זאת הם רוצים לסמוך על מי שלא אסר)

בתודה
אלי

תשובה:

שלום וברכה,

מקובל בשם הגרי"ש אלישיב זצ"ל שזכויות יוצרים נחשב להפקעת הלוואה ולא גזל. ולכן יש להתיר בגוי הפקעת הלוואה. ולכן מותר להנות מתוכנות של גויים ולהרוויח תמורתם. אמנם לא הייתי ממליץ על כך לפי מש"כ בבאר הגולה ריש סימן שמח, שאנשים שהתפרנסו מהפקעת מלווה בגוי לא הצליחו נכסיהם. אלא שאם גובה מעות עבור ההתקנה, ולא עבור התוכנה, לא נחשב שהוא נהנה מהתוכנה, אלא מעבודתו. והלקוח יחליט האם מעוניין לשלם על רשיון התוכנות או לא.

להתקין תוכנות של יהודים, אסור משום הפקעת זכויות יוצרים, ונחשב מסייע לאיסור.

בהצלחה וכל טוב.

 

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל