לתרומות לחץ כאן

האם אני נחשבת בתולה ?

שאלה:

שלום רב. אני לא נשואה רווקה
בהיותי קטינה בערך גיל 10 נאנסתי כמה פעמים על אותי אדם ..
ואני לא זוכרת שיצא דם
השאלה שי היא כזו : האם אני בחזקת בתולה ? או שמא יהיה לי בעיות בכתובה?? תודה רבה (לא מעוניינת להגיד לבעלי )

תשובה:

שלום רב,

הפוסקים דנו בשאלה זו האם חייבים לספר למשודך שהכלה אינה בתולה. משום שיש בזה גם בעיה בכתובה. שהחתן מתחייב לתת לה מאתים למרות שמגיע לה רק מנה, (כמובן הבעיה היא רק אם היא בחזקת בתולה – אם היא לא היתה דתית בגיל הבגרות היא אינה בחזקת בתולה ואין בעיה אם החתן בכל זאת ירצה להתחייב לתת לה מאתים). ובעיה נוספת היא קידושי ספק. משום שכנסה בחזקת בתולה ונמצאת בעולה קידושיה קידושי ספק.

לכן העצה היא שאם היא היום בחורה יראת שמים והכל נראה טוב ומתאים, אם יש אפשרות עדיף לספר לחתן רק לפני הנישואין ו\משום שככל הנראה הוא לא יבטל את השידוך מסיבה זו, ובכך נמנע מהבעיות הנ”ל.

בסיטואציה שלך קשה לדעת האם זה המצב או לא. יתכן מאד שאת לא זוכרת אם היתה בעילה ממש או לא. ואם אכן כך שאת מסופקת בזה, יש מקום להקל וראה במקורות. וליתר בטחון תדעי שאם חס ושלום בעתיד תצטרכי לגבות את הכתובה (אירוע נדיר ביותר..) דעי שיתכן שהכתובה המגיעה לך היא מעט פחות מהכתוב בה.

מקורות:

ראה כאן וכאן וכאן אגב, היום ראיתי בחידושי רבי מאיר שמחה ביבמות נו,א שכתב בפירוש שהבחורה אינה צריכה לספר לבעל אם היא בעולה משום שלעולם הוא לא ידע, ולא כפי שהבאנו בשם כמה פוסקים בתשובות הנ"ל.

באופן שהאישה אינה זוכרת או אינה יודעת האם היתה בעילה או לא. מצטרף להנ"ל ספק נוסף, ויש מקום לומר שיש כאן ספק ספיקא, ובנוסף יש לה חזקת הגוף שהיא בתולה. אמנם במקרה זה כנגד חזקת הגוף יש גם חזקת ממון של הבעל שכתובתה מנה אם היא בעולה. והדין הוא שאם אין לאישה טענת ברי (וכאן אין לה טענת ברי), חזקת ממון גובר על חזקת הגוף כפי שמתבאר בהסוגיה בכתובות עו,א בעודה בבית אביה שטענת ברי של האישה אינה מועילה לאביה ולכן הבעל פטור מכתובה, וראה בשמעתתא ש"ב פ"ב. אולם יש חילוק, שם מדובר באופן שיש ריעוותא בחזקת הגוף שהרי מום לפניך. משום שהנידון  פרץ לאחר שנישאת. אבל עדיין לא נישאה ואין ריעותא של מום לפניך, ובמקרה כזה יתכן שגם בשמא ושמא חזקת הגוף גובר עי' שם בשמעתתא במה שביאר בשיטת רש"י ותוס'.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. לכבוד הרבנים שליט"א
    אני לא מבין איך אפשר לומר בכה"ג חזקת הגוף הלא היא נאנסה כמה פעמים ורק מסופקת אולי לא הצליח הלה לשבור בתוליה ובודאי איתרע כה"ג חזקת הגוף. ועוד הלא אפשר לברר אצל רופא ולמה אינה מחויבת לעשות כן, וכי מותר למכור דבר לחברו כשיש לו ספק גמור שמא יש בו מום ולסמוך על חזקת הגוף הלא זה ספק גזל

  2. המציאות היא שהיום קשה לברר אצל רופא. הרבה פעמים הבתולין נושרים בלי בעילה. לגבי הריעותא אכן חשבתי על כך האם יש בכך ריעותא. ונראה לי שלא משום שבאונס ובגיל הזה זה קצת חריג, זכור לי שראיתי פעם תשובה של הגר"מ בראנסדורפר בנושא. ובכל מקרה ודאי שאינו ריעותא כמו הרי חסר לפניך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל