נתינת אוכל לשוטה בכלים שאינם כשרים / מעשר כספים בהכנסה מועטת

רבני בית ההוראה
כ"ב חשון ה'תשע"ח

שאלה:

שלום כבוד הרב,קודם אבקש תודה מראש.
1.האם צריך להפריש ממשכורת של בנות שירות?
והאם צריך להפריש מעשר מבייביסטר ?
2.אימי קנתה לי בגדים לצערי בחול המועד שאסור לקנות,האם אסור לי ללבוש אותם בגלל זה?
3.שאלה נוספת,אני עושה שירות לאומי בבית ספר לילדים אוטיסטים ולצערי לא מקפידים ככ בבית ספר על כשרות. ובארוחת הצהריים מבקשים ממני לתת לילדים לאכול בכלים שאני יודעת שהם טרף.האם מותר לי לתת להם?זה מפריע לי נורא שאני גורמת להם לאכול לא כשר..
בתודה מעיין

תשובה:

שלום וברכה

  1. הכלל במעשר כספים הוא שלא כל כך משנה ממה בא הכסף, יותר משנה כמה כסף יש לאדם ביחס לצרכיו. ולכן אם יש לך מספיק לצרכיך, את חיה אצל ההורים וכיוצא בזה, ראוי בהחלט להפריש מהכנסות אלו מעשר כספים. אבל אדם שאין לו די בהכנסותיו לצרכיו הרגילים הבסיסיים, פטור ממעשרות.
  2. מותר לך להשתמש בהם, הכלל בכלל אפילו במעשה שבת, שכאשר עובר הזמן אחרי שבת שהיתה יכולה לקנותם עבורך [כלומר יום ראשון בבוקר] מותר להשתמש.
  3. מותר לתת להם לאכול בדיעבד בכלים אלו. אני מניח שלא התבשל אוכל שאינו כשר בכלים אלו ב24 שעות האחרונות, ולכן האוכל שנכנס בהם אינו נאסר מחמתם, ואף שיש חובה להכשיר לפני השימוש, כאן שאין ביכולתך יש להקל. בפרט שהם אוטיסטים שבלאו הכי אינם חייבים מן הסתם במצוות. ולכן למרות שאנחנו מקפידים שלא להאכיל שוטה דבר איסור, ודאי יש כאן צירוף נוסף להקל.

הרחבה:

אסור להאכיל שוטה מאכלות אסורות. מדין “ספיה” כשם שאסור להאכיל קטן מאכלות אסורות למרות שהוא עדיין אינו מחוייב במצוות, כמו כן אסור להאכיל כך שוטה.

ראה בשו”ת חתם סופר שנשאל על נער שגדל כשוטה, ויש אפשרות להעביר אותו למוסד בוינה שיפתחו אותו כך שיתכן שהוא בעתיד יצא מאי שפיותו, אולם המוסד בוינה הוא מוסד של גויים ומאכלים אותו שם בודאי במאכלות אסורות, האם זה מותר או לא. והאריך שם בדין איסור ספיה לשוטה. ומסקנתו שיש איסור ספיה, אולם לשים אותו במוסד כזה, עדיין אין בכך ספיה בידים.

אולם סיים: “זה נלע”ד מעיקר הדין. ומ”מ העידו קדמונינו ז”ל שע”י מאכלות אסורות בנערות מטמטם הלב ומוליד לו טבע רע, עדיין אני אומר מוטב שיהיה שוטה כל ימיו, ואל יהיה רשע (-עובר עבירות) שעה אחת לפני המקום”.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים