שאלה:
שלום להרב,
שאלה: גבי מה שאיתא בב"מ פרק אלו מציאות דף כו ע"א ושם :
תנא: אם היה כותל ממולא מהן – חולקין. – פשיטא! – לא צריכא דמשפע בחד גיסא, מהו דתימא אשתפוכי אישתפוך, קא משמע לן.
עיין פירש"י ופוסקים ראשונים וטוש"ע ח"מ סימן ר"ס סעיף א' ומזה רציתי לדעת אם הדין שם מדובר כשב' בעלי דינים שם דהיינו המוצא והבעל הכותל והלכה שחולקים בשווה, או אפילו כשבעל הכותל לא נמצא שם כגון שהמוצא בא לשאול להרב וישיב לו צריך לתת חצי לבעל הכותל?
צדדי הספק הוא שאם היה בעל הכותל שם פשיטא, אלא כשבעל הכותל לא שם בעת שראה המוצא את אבידה ומ"מ לקח אותה האם עכשיו כבר שברשותו ואין לה בעל הכותל שום הוכחה על הדבר דאם היה הרי שלו ולא של זה שמצאה, ונגיד דמייר שם לכאורה בדבר שכמו נסכא או אודרא, דאם לא כן אם היה דבר כמו סכין וכו' יש ש"ך שדיבר על זה.
תודה ברכה והצלחה
שבת שלום
תשובה:
שלום רב,
לפי טעם שכתב הסמ"ע שם שחולקים מספק, צריך היה להיות שמועיל תפיסה לדעת הרמב"ם שמועיל תפיסה מספק. ולדעת הרא"ש לא מועיל תפיסה בספיקות. וברע"א על הש"ס [ב"מ כו,א] הקשה על קושיית הגמרא פשיטא שמוכח שלא מועיל תפיסה, ותמה מדוע לא מועיל תפיסה. והביא שם קושיית הבית מאיר. ומבואר שלא מועיל במקרה שם תפיסה וצ"ע. ועיין באיילת השחר מה שכתב ליישב.
בברכה.