לתרומות לחץ כאן

לומר תודה על הלוואה

שאלה:

לויתי משכנה טובה שהיא גם חברה 2 לימונים. שלחתי את הילד להחזיר (מעל ברממצווה) ואמרתי שימסור תודה רבה מאד. (לויתי בליל שבת וזה ממש הציל אותנו…). האם זה אסור מצד ריבית?
תודה

תשובה:

שלום רב,

ראשית כל, כתב החיד"א בספרו ברכי יוסף שבשעת הפירעון מותר ללומר תודה. וכל האיסור של ריבית דברים דוקא בשעת קבלת ההלוואה או תוך זמן החוב, אבל בשעת הפירעון אין איסור של ריבית דברים.

ועל עצם איסור ריבית דברים, מדברי הגאון רבי שלמה זלמן אוירבך זצ"ל נראה שלומר תודה שרוצה להשיב לו ומתכוון לתת לו הנאה בדברים אסור. אבל דיבור שמראה לו את גודל החסד שעשה עימו, מותר. ולכן לומר תודה סתם אסור, אבל אם אינו משיב תודה אלא מראה לו את הצורך שיש לו בהלוואה מותר.

נמצא: שלספר על החסד מותר, ולהוקיר אסור. ובשעת פירעון מותר בכל גוונא.

מועדים לשמחה

נפתלי בן חיים

 

מקורות:

ברכי יוסף (יורה דעה סימן קס סעיף יא).

הגאון רבי שלמה זלמן אוירבך זצ"ל בספרו מנחת שלמה (ח"א סימן כז) כתב שיש שאין אומרים "תודה", ונוהגים משום כך לומר במקום זה "תזכו למצוות". ולענ"ד לא יפה הם עושים כי תזכו למצוות הוא ממש ברכה והיינו רבית דברים, כמו שכתבו התוס' בקדושין (דף ח ע"ב ד"ה צדקה) ואילו אמירת תודה חושבני דאין בזה שום איסור, שאינה אלא כאילו המלוה מתנה עם הלוה, שלא יהא כפוי טובה לשום אדם.

אלא שחזר בו בשו"ת מנחת שלמה (ח"ב סימן סח ב), וטעמו על פי מה שכתב בשולחן ערוך הרב (הלכות ריבית סעיף ט). ולכן כתב שרק קילוס וברכה אסור, מפני שהמלוה נהנה וחשיב כאילו הלוה נותן לו רבית דברים, אבל לקבל הלואה בחנם ללא שום תשלום, ולהתנהג כאילו המלוה לא עשה לו כלום אין זה מדת דרך ארץ ולא נכון לעשות כן, ולזאת חשבתי שצריך עכ"פ להראות לו שהוא מבין ומרגיש את החסד שעשה לו, והוא מודה לו עבור זה שקיים מה שכתוב בתורה והלוה לו ללא שום תמורה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל