שאלה:
ידוע הדין של חיוב במצות עשה עד חומש ממונו. הסתפקתי מה הדין במצות עשה שחייב כרת על ביטולם דהיינו פסח ומילת עצמו? ומה הדין במצות מעקה לגגו? האם גם בהם נאמר דין חומש? מה הכלל בזה?
תשובה:
שלום וברכה
אכן בביאור הלכה סי' תרנו ד"ה אפילו עומד על נקודה זו, שיש מצוות שמחמת חשיבותן חייבו בהן יותר, כמו מצוות של פירסומי ניסא שצריך אפילו לחזר על הפתחים, ועיי"ש עוד שגם במצוה עוברת חייבו כך, וכתב שגם פדיון הבן חייב גם מי שאין לו אלא חמישה סלעים ולא יותר, ובאמת לפי דבריו קשה קצת ההגדרה המדוייקת באלו מצוות נאמר דין זה, ראה שם בהרחבה.