לתרומות לחץ כאן

יצירת דמות חיות מאבקת גבס

שאלה:

שלום וברכה לכבוד הרב!
ברצוני לעשות יצירה מגבס(אבקה). כלומר ישנם תבניות מוכנות כמו: פנים של בע"ח, פרחים וכו'. יש בעיה לעשות צורות או דמויות של בע"ח מגבס או לצובעם?

תשובה:

 

שלום רב

אסור לעשות בובה כזו אלא אם כן יש לה איבר חסר, לגבי להשהות בבית בובה כזו, נחלקו הדעות וראוי להחמיר, אלא שנהגו להקל.

לגבי חיות, האיסור הוא רק על חיות שבמרכבה, אריה נשר שור וטלה.

מקורות:

א. ראה שו”ע יו”ד סי’ קמא ס”ד וסעיף ז שאסור לעשות צורת אדם שלם, אבל מותר לעשותו על ידי שיחסר ממנו אחד מאבריו. אכן, דעת החתם סופר (שו”ת יו”ד סי’ קכח) שמותר לעשות זאת על ידי פועל גוי, אלא שבס’ נהרי אפרסמון (יו”ד סי’ קטז, קיז וסוף קיח) חלק על דבריו וכתב לאסור אף באופן זה, וכן דעת שו”ת יד אלעזר (סי’ קכט), וראה דרכי תשובה (יו”ד סי’ קמא ס”ק ל, וס”ק לב) שהאריך בנידון זה.

ב. בשולחן ערוך שם סעיף ד מובא שנחלקו הפוסקים אם מותר להשהות בבית צורת אדם שלם כשנעשה שלא לשם עבודה זרה. ובס’ בנחל אשכול (הל’ ע”ז סוף סי’ נ) כתב ללמד זכות על המקילים בזה, וכתב שכך נהוג בזמננו.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. שלום כבוד הרב,
    האם בחול המועד מותר יהיה ליצור בגבס? גדולים עם קטנים.
    *סליחה על ההתפרצות לשאלה, אך בדיוק עלה הנושא כאן*
    תודה וישר כח.

  2. כוונתי ליצור רק דמויות של סתם חיות(כלב/חתול) וגם זה בכלל שהתבנית בנויה רק ליצירת הפנים ללא מבנה גופן וכו'(לכן וודאי שחסר איבר). אזי מותר?

  3. שלום וברכה כבוד הרב,

    בהמשך לעניין החזקת פסל נוי בצורת אדם בבית. במידה ואני "מכשיר" אותו ע"י הורדה של אצבע ולאו דווקא אוזן או אף, האם זה עדיין בסדר ועדיף מאשר לא לפגום כלל? אני לא מאמין בשום דבר חומרי שיש לו איזה שהיא השפעה כלל וכלל. רק בורא עולם ואין עוד מלבדו!!!

  4. יש דעות שהאיסור הוא בעצם עשיית פנים, ולכן עדיף לפגוע בפנים. הנושא אינו השפעה של דבר חומרי [תפיסה כזו היא עצמה עבודה זרה חלילה… זה היפך הכוונה] אלא זה איסור להחזיק דבר כזה שעשוי לסמל עבודה זרה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל