לתרומות לחץ כאן

להסב בסעודות ראש השנה עם מחללי שבתות ויו"ט

לכבוד מרנן ורבנן שלום רב,

נתבקשתי מידידי לשאול:

בנינו בכורינו הזמין אותי ואת אשתי להשתתף עמם בביתם בסעודות של לילות ראש השנה, ואציין כמה עובדות:

1) הם גרים לא רחוק, במרחק הליכה של כמה דקות מאתנו.

2) בסעודה ישתתפו – אשתו וילדיו (נכדנו) וקרובים נוספים מצד משפחתה של אשתו.

3) אביה של כלתי (או חמיו של בני) הוא המממן (או לפחות המסבסד) של הסעודות.

4) הקרובים שמצד כלתי (אשת בני) אינם מקפידים לשמור על איסורי שבת ויו"ט – והם נוסעים ברכב בבואם לסעודה, וכמו כן, לאחר הסעודה הם חוזרים לביתם ע"י נסיעה ברכב, בחג עצמו!

איני מעוניין ללכת אליהם ולהשתתף בסעודות החג, מפני שמאד מפריע לי העובדה שקרוביה של כלתי מגיעים ברכב בחג! וכמו כן כשחוזרים לביתם לאחר הסעודות!

איני מרגיש בנוח להעיר לבני על הדבר, מפני שזה לא ממקומי, ועוד שאיני רוצה לגרום לחוסר בשלום הבית,

אך באותה העת איני מרגיש בנוח להשתתף ולהסב בשולחן אחד בסעודות של ראש השנה שהוא "יום הדין" עם מחללי שבתות ויו"ט!

[ועוד יש לציין בעניין נוסף – שכלתי (אשת בני), שכבר יודעת עד כמה שאני מקפיד על כשרות מהודרת, אפילו אמרה שהיא מוכנה שאני אביא את כל האוכל בעצמי, בכשרות ובהשגחה שלי, עם סירים וכלים משלי וכדו', וכל מה שאני צריך בכדי שאהיה מרוצה מבחינת הכשרות!]

מה עלי לעשות? מהי דעת תורה? איני רוצה להעליב אותם ח"ו – אך גם איני מעוניין להסב בסעודות החג היכן שיש חילול שבת ויו"ט!

נ.ב. – באחד המקרים גם הערתי על כך לבני, שלדעתי לא כדאי לחשוף במיוחד את ילדיו (נכדי) להתנהגות וחילול שכזה, ועוד בזמנים רמים וחשובים כמו הימים הנוראים וימי הדין. הם עדיין קטנים והם עלולים ללמוד ממעשיהם המקולקלים ולהתקלקל בעצמם כתוצאה מכך! האם הערתי לבני יפה לפי דעתה של תורה?

בברכה

תשובה:

שלום רב,

שאלתך אינה שאלה הלכתית. אם הבן היה שואל אז יש כאן שאלה הלכתית האם זה ראוי או לא. משום שיתכן שהוא גורם להם לחלל שבת ע"י הנסיעה, וכבר דשו רבים בשאלה זו האם להזמין מחלל שבת לסעודת השבת. אבל מה לעשות הבן לא שואל, אלא אתה שואל האם להשתתף או לא.

לטעמי אין מניעה להשתתף. אדרבה נסה לשוות לזה אוירה קצת יותר רצינית בלי להתייחס לחילולי השבת והחג (כמובן שזכותך לדרוש שבסעודה עצמה הם לא יחללו שבת, ונדמה לי שזה יובן לגמרי על ידם – כולל על ידי משפחת הכלה). משום שאני מבין שכך או כך, ההורים שלה מגיעים. אז מדוע שלא תקנה לנכדיך אווירה קצת יותר רצינית ביום הדין. אני לא מכיר את הנפשות הפועלות. אבל מההתרשמות ממה שאתה כותב נראה שבסעודה כזו אתה תחשב בעיני כולם כ"דמות הרבנית". אז אדרבה, אולי כך תוכל השפיע על נכדיך בצורה טובה יותר.

מה שהערת לבנך. זו זכותך ומותר לך להעיר לו למרות שהוא כבר בעל בעמיו.. אבל חייבים לעשות זאת בחכמה. לדוגמא, כעת ודאי שאסור לומר לו דבר. זה כבר "אחר מעשה". אלא דווקא לאחר ראש השנה, תדבר איתו שיחה כללית, ותאמר לו שלדעתך כדאי שיצמצם מפגשים משבת אם הם כוללים חילולי שבת ברמה כזו וכד'.

הרבה נחת ושנזכה כולנו לשנה טובה ומוברכת

הצטרף לדיון

תגובה 1

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל