לתרומות לחץ כאן

מזוזה כשיש רק ראש כותל אחד

בס"ד
שלום רב לאוהבי תורתך
לכבוד הרבנים שליט"א
היה בביתנו בכניסה למטבח מחיצה עם צורת הפתח וכמובן שהיתה במקום מזוזה. בעקבות שיפוצים שערכנו נעקרה המחיצה ובוטלה צורת הפתח. המזוזה נעקרה גם כן ע"י הפועל.
השאלה היא האם אכן היה ניתן להסיר את המזוזה ולא להשיבה למקום ההוא כיון שכבר אין חיוב מזוזה במקום? (ידוע חומר הקפידא שלא להסיר מזוזות)
שאלה נוספת: עקב הנמכת התקרה בכניסה לבית נוצר מצב שאולי מחייב במזוזה. תיאור המקום הוא שני קירות שאינם מקבילים זה מול זה אלא קיר של כמטר וחצי (כניסה) ובמקום שהוא מסתיים מתחיל מולו קיר נוסף ארוך (ישנם כ2 ס"מ שהקירות זה מול זה) מעל הכניסה כאמור יש הנמכת גבס כך שיתכן שנוצר מצב שנראה כשתי מזוזות ומשקוף לעומד בסלון ורואה את ההנמכה כקורה מעל הקירות. השאלה האם גם כשהקירות אינם מקבילים ברובם המוחלט יש חיוב מזוזה.
אם התיאור מובן אשמח לקבל תשובה.

תשובה:

שלום רב

ברור שאם בטל הפתח אין צורך וגם אין אפשרות להשאיר שם מזוזה.

אם הכותל הארוך המתחיל בסלון הוא לימין הנכנס לסלון, המחמיר להניח שם מזוזה ללא ברכה יתכן שעשה הידור, אף שמעיקר הדין ודאי אין חיוב.

מקורות:

מעיקר הדין ההנמכה של הגבס, כיון שאינה נעשית לפתח אלא לצורך מזגן או תאורה, היא בכלל "אחזוקי תקרה", ואין לה דין של משקוף. ומכל מקום יש לחשוש שיש כאן גם כוונה לפתח וכיון שיש כאן ראש כותל בצד ימין, דינו כמזוזה אחת מצד ימין שיש לקבוע ללא ברכה. אף שהיא חומרא רבה, שהרי יש סוברים שפתח בלי דלת פטור ממזוזה, ויש סוברים שראשי כתלים פטורים ממזוזה, ויש סוברים שמזוזה אחת אף שהיא בימין פטורה, ובפרט שכאן הוא אחזוקי תקרה. לכן יש כאן יותר מספק ספיקא לפטור. ראה בכל זה טור שו"ע ש"ך וט"ז בתחילת סימן רפז.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל