לתרומות לחץ כאן

לשון הרע בקבוצת לימוד טיפולי

אני מכשירה נשים לטפל טיפול נפשי עמוק ולטפל בטראומות שיוצרות בעיות בהווה, לצורך הלימוד עלי להדגים תהליכי ריפוי הכוללים הוצאת רגשות שליליים על גורמי הטראומה, שזה יכול להיות הורים, בעל וכל דמות אחרת שיצרה רגשות קשים אצל המטופל, הטיפול בסופו של דבר מכוון להוביל את המטופלת למצב של סליחה והבנת הצד האחר, ראית האדם השני כשליח של הבורא שבא לקרב אותי אליו. והשלמה עם המציאות שאינה בשליטתי, ובמקרים מסויימים המטרה היא לפתוח את הלב מחדש לאהוב לתת אמון ולכבד את האדם מחדש, במיוחד אם זה בעל או הורים שהמגע איתם יומימי.
לפני שאנו מתחילים כל תהליך, אנו פותחות בתפילה לבורא עולם שנזכה ללב טהור מרגשות שליליים, כי מראש אני מלמדת שרגשות שליליים מעידים על חסרון אמונה שלמה בבורא. אך זו מדרגת הלב העכשיות וממנה אנו רוצים להתקדם ולזכך את הלב מכל הרגשות הקשים שיוצרים גם לפעמים שנאה שהיא אסורה לגמרי "לא תשנא את אחיך בלבבך" וכדי להסיר את השנאה מהלב אנו משתמשים בעצה של חובת התלמידים-להוכיח את האדם שלא בפניו-כדי לא לפגוע בו.
נשאלת השאלה הידועה בנושא לשון הרע. קראתי את התשובה בנושא של הטיפול הייחידני, השאלה מה קורה כאשר זו קבוצת נשים שלומדות המונה כ13 נשים, בוודאי שמוסכם על כולן שכל הנשמע בחדר לא יוצא מקירותיו. ואין רשות לדבר על הטיפול מחוץ ללימוד. האם ניתן להדגים תהליכים אלו לצורך לימוד רפואת הנפש. והאם יש כללים שאני צריכה לאומרם מראש כדי לא להכשיל אף אחת?

תשובה:

תשובה:

שלום רב,

למיטב הבנתי הנשים מספרות מה קורה איתן, מה עשה להם זה או זאת, וכך עוזרים להם לנתח את המעשה להבין את הזולת, ובכך להקל עליהן ולהגיע למצבים כאלה של חשיבה על הזולת באופן עצמאי.

לכאורה הנידון כאן בנושא של לשון הרע, הוא משני טעמים, או מצד העובדה שהסיבה לכך שהן מספרות את זה הוא לא כדי להטיל גנאי על הזולת, אלא להיפך כדי לנסות להבין אותו. כלומר, אין כאן כוונת רוע. והסיבה השניה היא משום שזה עצמו לתועלת האדם המספר בעצמו. ואולי גם תועלת עקיפה למי שסיפרו עליו, שעתה יחשבו עליו טוב יותר.

בעצם לשון הרע בסיטואציה הזו אינו אסור. כתב החפץ חיים כלל י' סעי' יד בהגהה: "אפשר דהוא הדין אם כונתו בסיפורו להפג את דאגתו מלבו הוי כמכוין לתועלת על להבא [ולפי זה מה שאמרו ז”ל דאגה בלב איש יסיחנה לאחרים קאי גם על ענין כזה] אך שיזהר שלא יחסרו שאר הפרטים שבסעיף זה”. וראה כאן מה הן הכללים שעליו להקפיד בכך. אולם חשוב לציין שבסיטואציה שלכן, לא כל הכללים שייכים לביצוע.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל