בס"ד
שלום וברכה כבוד הרב שליט"א,
ברשותך אבקש לשאול בשמה של שכנתי. היא לפני כחודש עברה ניתוח לקיצור קיבה. הרופאה אסרה עליה לאכול מאכלים רבים לבנתיים וביניהם לחם. היא שואלת, בקידוש של יום שישי(היא ערירית ואין גבר שיערוך בעבורה את הקידוש לכן מקדשת בעצמה) מה עליה לעשות בברכת המוציא לחם מן הארץ? האם שתברך ללא אכילה מן הלחם או שלא תברך כלל בשלב הזה עד שיותר לה לאכול לחם?
תודה רבה
תשובה:
שלום רב,
אם היא אינה יכולה לאכול לחם חלה או עוגה, היא יכולה לעשות קידוש לעצמה ולשתות שתי רביעיות של מיץ ענבים ובכך לצאת ידי חובת קידוש וגם קידוש במקום סעודה.
מקורות:
ראה משנה ברורה סי' רעג ס"ק כה שנחלקו הדעות אם יין נחשב לקידוש במקום סעודה, וכתב שאין לסמוך על דעת המקילים בזה אלא בשעת הדחק. בשער הציון ס"ק פט שם כתב שבקידוש של לילה אין לסמוך על כך אלא ביום בלבד, ומכל מום במקרה כזה שכלל אינה יכולה לאכול מיני דגן אין ברירה אלא לסמוך על דעת המקילים ואפילו בלילה. כמובן ברגע שרק תוכל יש להקפיד לנהוג כדין.