לתרומות לחץ כאן

האם אשת הגוי יורשת אותו

בס״ד
שלום וברכה!
א. האם אשת גוי יורשת את בעלה שמת וכן ב״ב.
ב. השאלה גנן גוי עבד אצל ישראל ומקבל שכר שנתי על עבודתו ומת הגוי והישראל לא שילם שכרו האם צריך לשלם לאשת הגוי (יש לציין ששותפו של הגוי המת פתח חברה בנפרד וגם הוא גוי).?
נא לציין מקורות.
בברכה והצלחה
יצחק אביי.

תשובה:

שלום רב,

אשת הגוי אינה יורשת אותו מדין תורה. ויש מחלוקת במקרה שאין לו בן, האם נכסיו הם הפקר או שהם שייכים לשאר היורשים וראה במקורות. ומספק אתה פטור מלשלם. (לא הבנתי את הסיטואציה של השותף, אם אחד השותפים מת והשני חי, ואתה שכרת את שירותיהם, ודאי אתה חייב לשלם למי שחי)

מקורות:

מבואר בקידושין יז,ב שהגוי יורש את אביו מדין תורה. אבל מה שכתוב בגמא הוא רק על הבן. ברש"י מבואר שגם הבת יורשת. וראה ברמב"ם (נחלות פ"ו הלכה ט'): "העכו"ם יורש את אביו דבר תורה, אבל שאר ירושותיהן מניחין אותו לפי מנהגם". משמע שרק הבן יורש את אביו מדין תורה. אבל שאר היורשים אינם יורשים. ובכל אופן, לגבי שאר היורשים, מן הסתם אין כל מחלוקת שאינם יורשים מדין תורה. וראה שם במגיד משנה שכתב: וכתב רבינו ששאר ירושותיהן מניחין אותן למנהגן והוא מפני שלא מצינו שיהיה סדר נחלות אלא לישראל בלבד".

ובמנחת חינוך (מצוה ת') עמד על כך מדוע הרמב"ם כתב מניחים אותו לפי מנהגם, הרי אם אין דין ירושה מדוע שיתקנו חז"ל שהאחרים ירשו אותו. עכ"פ העלה שודאי שאם אין לו בן (או בת) נכסיו הם הפקר ולכן כל אחד יכול לזכות בהם. ועי' בקובץ שיעורים ב"ב אות שנז – שנח. אולם בשו"ת מנחת שלמה כתב על כך: "יותר נראה לומר כדאמרן שהרמב"ם סובר דרק נחלת בן ניתנה להם מה"ת ואין שכל האנושי שלהם יכול להפקיע נחלה זו מן הבן, אבל ביחס לשאר יורשים שפיר יש להם כח להחליט שאח קודם לאב, וזה נהפך לנו לדין ואסור לישראל לגזול מהאח וליתן להאב". כלומר, לשיטתו, מן הסתם כשאין לו בנים, או שהאחים יורשים, או שאשתו יורשת. אע"פ שלדידן האשה אינה יורשת, אלא או הילדים או האחים. מ"מ יתכן שמסברא יש לומר שהאשה יורשת. עכ"פ מאחר שיש דעות שאשתו אינה יורשת אותו כלל, והנכסים הם הפקר אינך חייב לשלם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל