לתרומות לחץ כאן

חיוב נשים בתפילה

לאחר שעיינתי בשאלות בנושא הנ"ל במאגר ברצוני לשאול באופן ברור:
1. אני קמה מוקדם בבוקר כדי לצאת לעבודה, לקום שעה אחת לפני כן כדי להתפללל בנחת בבית לא מציאותי עקב ירידה בתפוקת היום.
האם אני יכולה להתפלל ברכב בו אני נוסעת לעבודה (40 דק')
כמו"כ, האם אני יכולה להתפלל שמו"ע בישיבה תוך כדי נסיעה?
אם לא הסתדר לי להתפלל בנסיעה עקב תחושות רעות, סחרחורות וכדו', האם יש לי חובה לאמר מספר פרקים מהתפילה בהפסקת 10? א"כ, אילו קטעים?
ואם לא התפללתי כלל שחרית, האם מנחה תועיל?
2. מהו בכלל החיוב של נשים עובדות המגדלות ילדים בתפילה? עד כמה עליי להתאמץ בשל כך
חשוב לי לציין כי אני אוהבת ורוצה מאד להתפלל אך לא בכל יום זה מסתדר.
3. בשבת בבוקר אני באפיסת כוחות מכל השבוע החולף (6 ימי עבודה ארוכים), אני קמה די מאוחר לאחר זמן קר"ש, האם עדיין אני יכולה להתפלל (בסביבות 10:30-11:00 בבוקר?)

תשובה:

שלום רב

נשים אכן חייבות להתפלל שחרית ומנחה, כך פסק המשנה ברורה בסי' קו, ולכן, המינימום הוא לומר ברכות השחר קריאת שמע, אמת ויציב ושמונה עשרה. בדיעבד שלא ניתן לומר בעמידה בבית, ניתן להקל להתפלל בישיבה באוטובוס, ומכל מקום יש להקפיד שלא לאחר זמן תפילה. לא יכולת להתפלל בנסיעה, תתפללי בהפסקת 10 אבל ברכות השחר בכל מקרה תאמרי בבוקר מיד, כיון שיש דעות שיוצאים בזה חובת תפילה, ואף שלהלכה מחמירים להתפלל שמונה עשרה, לפחות שברכות השחר יאמרו בזמן.

גם נשים עובדות חייבות בתפילה, שכן מדובר בחיוב גמור ולא באיזה בונוס.

לגבי זמן קריאת שמע, מומלץ מאוד שלא להפסיד גם לא בשבת, שכן גם נשים יכולות לקיים מצוה זו שהיא מהתורה, אולם אם לא הספקת יש להקל בזה לנשים יותר כיון שסוף סוף מדובר במצות עשה שהזמן גרמא שמעיקר הדין נשים פטורות. ומה שחייבום באמירתה הוא רק כדי שתקבלנה עול מלכות שמים ולא מחמת עצם קיום מצותה.

בהצלחה

הצטרף לדיון

13 תגובות

  1. האם מותר להתפלל את כל התפילה ברכב בו נוסעים לעבודה ולעצור לפני שמו"ע ולהשלים את תפילת שמו"ע בהפסקה העיקר להתפלל תפילה זו עפ"י דיניה ודקדוקיה?

  2. נקל להבין שתפילה ברכב זה לא משהו… אמת שאם כבר מתפללים כך ראוי מאוד לעצור לפני שמונה עשרה ולאומרה בעמידה, שכן יש שסוברים שמי שהתפלל בדרך בישיבה והגיע למחוז חפצו לפני שעבר זמן תפילה צריך לחזור ולהתפלל בעמידה! ואף שלהלכה נהגו שאינו חוזר ומתפלל יש ללמוד מכאן על החשיבות שבתפילת שמונה עשרה בעמידה.

  3. ואזי, מותר לעצור בתפילה, לדבר,ללמד בביה"ס וכדו' ורק אח"כ (בהפסקה) להעמד לתפילת שמו"ע, כי הרי ידוע האיסור לדבר בין שמע ישראל לשמו"ע?

  4. זה כבר הרבה פחות מוצלח. עדיף לסמוך גאולה לתפילה אף שמחמת כן מתפללים בישיבה ולא בעמידה, כמבואר במשנה ברורה סי' פט ס"ק מב. בכל מקרה הכל כאן בדיעבד וצריך למצוא זמן להתפלל כראוי.

  5. שלום וברכה.
    1. כדאי לכתוב מהו חיוב תפילה גם לנשות הספרדים שכן הדין קצת שונה מהמשנ"ב. (שו"ת יביע אומר חלק ו – אורח חיים סימן יז).
    2. שאלה- לכאורה כל הדין של חיוב נשים בתפילה אחת בלבד, הוא רק משום שהן מטופלות בילדים. מה יהיה א"כ הדין בבנות רווקות?

  6. למנהג הספרדים גם נשים רווקות חייבות רק בתפילה אחת, אבל כדאי להדר בזה כשיטות הראשונים שנשים חייבות בשתי תפילות, וכפי שנפסק להלכה לבנות אשכנז.

  7. יש מחלוקת גדולה שהביא המשנה ברורה בסי' קו אם תפילה היא מצוה שהזמן גרמא, וממילא החיוב לנשים הוא רק פעם אחת ביום, או שכיון שענינה בקשת רחמים הנצרכת גם לנשים, גם הן חייבות בה. זו מחלוקת ראשונים, והגר"ע יוסף נקט שהספרדים פוסקים לעיקר הדין שנשים חייבות רק תפילה אחת. אולם ברור שאשה שיש לה זמן ויכולה, לא תוותר על הזכות הגדולה להתפלל שחרית ומנחה כל יום. ולבנות אשכנז הוא חיוב.

  8. הכל אמת. אך מה שאני שואל הוא, מאחר וכל הטעם שהגרע"י זצ"ל מיקל לנשים הוא משום שמטופלות בילדים וכו'. וממילא לפי"ז צריך להיות הדין שברווקות יתפללו ל הג' תפילות. אך לא מצאתי מקור ברור לכך ולכן אני שואל כאן.

  9. נתי את שאלתך ועל כך עניתי, זו שורת הדין, ומה שומרים תמיד על אמהות וכו', כי מי שיכולה, איזה הגיון יש שתוותר על הזכות?? פגשת פעם אדם נורמלי שמציעים לו פגישה עם המלך והוא אומר שאין לו זמן וחשק?

  10. לא… זיל בתר טעמא וגם תעיין במקורות, ספרדים נהגו שכיון שזו מצוה שהזמן גרמא נשים פטורות, וחייבות רק באחת, רק ראוי להן שיתפלל שתי תפילות ביום.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל