לתרומות לחץ כאן

הבדל במחיר בין המדבקה למחיר הקופה

שלום רב.
מצוי שקונים בחנות ויש הבדל בין המחיר שרשום על המוצר לבין המחיר שמחוייב בקופה. מנהג המדינה ש"המחיר הנמוך" קובע (כלומר בעל החנות מפסיד !).
מה הדין על פי ההלכה ?

תשובה:

שלום רב.

על פי ההלכה ודאי שאם טעה בעל החנות אי אפשר לחייבו למכור במחיר שאינו מוכן לו. אלא שאני מבין ששאלתך היא כאשר כבר יש חוק האם הוא מחייב גם לפי ההלכה, בזה נראה לכאורה שיש מקום לחלק בין שני סוגים של חנויות ישנם רשתות גדולות שהם מחמת רישמיותם מתחייבות לסטנדרטים של החוק [כגון איקאה, אייס קנה ובנה וכדו'] נראה שהם בגדר שקיבלו זאת על עצמם ולהם מותר לפנות שמאחר וכתוב אחרת מהמחיר האמיתי אזי שילכו אחר המחיר הכתוב. אבל חנויות פרטיות שבעל החנות אומר שטעה אין לכופו למכור לפי המחיר הרשום.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. השאלה היא האם לפני שהעברתי את החפץ בקופה אני יכול לדרוש את המחיר הזול. במקרה כזה אי אפשר לטעון שכל הסוחר אדעתא של המנהג הוא סוחר משום שהמקח נעשה.
    אלא שהחברות מכבדות את הכלל שמחייב אותם לתת את המחיר הזול משום שזהו החוק. ומכאן השאלה האם ההלכה מקבלת את החוק בעניין זה או לא.
    במאמר המוסגר אינני מבין את החילוק בין רשתות גדולות לחנויות קטנות. וכי ניתנה תורה לשיעורים וכל רב או דיין ימציא תורה משלו.
    אגב, מדוע ברשתות לא מוזכר חנות גדולה כגון אושר עד או כגון אמפריית החסד? האם זה משום שרשתות אלו הם בבעלות חרדית?

  2. החילוק הוא שהרשתות הגדולות מראש מקבלים על עצמם את הסטנדרטים של החוק ולכן גם לפני שקנו ניתן לדרוש מהם לקיים ואין לחוש שמסכימים רק מיראת החוק משא"כ בחנויות פרטיות אשר בהם אין נורמות של שירות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל