לתרומות לחץ כאן

הטעה את הרשויות שיתומה מתגוררת אצלו וקיבל קצבה

שלום כבוד הרב

אני גר במדינה בה קצבת ילדים היא גדולה. רשמתי על שמי וכתובתי יתומה קרובת משפחה אשר היתה גרה כאן ולאחר פטירת הוריה עברה לגור בארץ ישראל אצל משפחה, והיות וכאן קצבת הילדים גדולה, בקשו ממני לרשום אותה אצלי. עשיתי כך. למעשה אני חותם כל שנה על תצהיר שהיא גרה אצלי ושוהה אצלנו כל חג וחופש, מה שאינו נכון. קצבת הילדים מגיעה לחשבון הבנק שלי. המשפחה היכן שהיא גרה, משיגה לי כל שנה טופס שהיא לומדת בבית ספר בארץ, ואת זה אני מגיש למשרד לקיצבאות בנוסף לתצהיר שדיברתי לעיל. אני מדגיש, לגבי המשרד לקיצבאות אני החותם היחיד במקרה שמשהו לא בסדר אני אחראי, שאלתי כעת א) האם יש לי זכות מליאה או חלקית על הקצבה? (איני שואל מבחינה מוסרית) רק הלכתית ב) האם על הכסף ששלחתי כל השנים למשפחה יש לי זכות לבקש חזרה חלק או כולו?

אודה לכם על תשובתכם

תשובה:

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה

על אף שלא נשאלתי על עצם המעשה אם הוא מותר, אני מוכרח לכתוב (בכדי שלא ישתמע ההיפך) שאסור בהחלט להטעות את הרשויות וכל שכן להצהיר שקר, בכדי לקבל כסף שלא כפי הקריטריונים.

את הכסף שהעברת בעבר אין לך זכות לדרוש בחזרה, מאחר שלא מסתבר שהעברת את הכסף לשם הלוואה, אלא לשלם מתנה. במיוחד כאשר יש אפשרות למשפחה לסדר כסף זה באמצעות אנשים אחרים.
מכאן ולהבא הנך רשאי שלא להעביר את הכסף למשפחה, בטענה שמדובר בהטעיה שלך ואין ליתומה או למשפחה חלק בה.

מקורות:

לעניין הטעיית הרשויות עיין שו"ת אגרות משה חו"מ ח"ב סי' כט.

לעניין הזכות בכסף, עיין שו"ע חו"מ סי' קפג סעיף ז שאם שליח הטעה גוי וקיבל יותר הריווח הוא שלו. ועיין שם ברמ"א שאם השליח מסר את הכסף למשלח ולא ידע מהטעות זכה בו המשלח, כיון שהשליח לא זכה בכסף שלא מדעתו, אבל בנידון דידן לא שייך לומר על הכסף שהועבר למשפחה שהיא זכתה בו, כיון שמן הסתם לא העביר מקבל הכסף אותו כסף שקיבל, אלא קיבל את הכסף לחשבון הבנק והעביר כסף אחר, עם כל זאת נראה שהמשפחה זכתה בכסף כיון שברור שהכסף הועבר לשם מתנה (או לשם מצווה) ולא לשם הלוואה. עיין בשו"ע יו"ד סי' רנג סעיף ה, ובפרט בנידון דידן שהייתה אפשרות למשפחה לסדר כסף זה באמצעות אנשים אחרים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל