לתרומות לחץ כאן

המשך לשאלה בעניין דמי שדכנות

בהמשך לשאלה בענין דמי שדכנות (לעיון בפרטי השאלה ראה כאן וכאן)

נכון לעכשיו משפחת הבחור שילמה דמי שדכנות ישירות לחשבון הבנק שלנו. לו יצוייר שלא יהיה תשלום ממשפחת הבחורה כי הם דתיים לאומיים , האם עלינו לתת למנהלת חצי ממה שקיבלנו כבר ?רב תודות וחג שמח.

תשובה:

שלום ושבוע טוב.

אינכם חייבים לשלם חצי למנהלת.

הפוסקים דנים בשאלה, האם חיוב דמי השדכנות המוטלת על שני הצדדים, כאשר צד אחד משלם והצד האחר אינו משלם. האם אפשר לחייב את הצד המשלם לשלם גם את חציו השני שטרם שולם. כמו שמצינו בכמה דינים כי שנים שלוו כסף ביחד או שנים שערבו שהדין הוא כי על כל אחד מוטל לשלם חצי, אולם אם השני אינו משלם, אזי הראשון הוא ערב על חבירו, וניתן לחייב אותו גם על החצי השני. (עי' חו"מ סי' ע"ז סעי' א'). וכן בשנים שהזיקו הדין הוא כי ליכא לאשתלומי מהאי משתלומי מהאי.

וביארו החילוק, כי בשידוך מעולם לא היה דעתם להיות ערבים גם על החלק של הצד השני. פירושו של דבר שכל צד קיבל מהשדכן עבודה בשווי חצי מדמי השדכנות הכולל, ולכן אינו חייב לשלם את החצי השני. (עי' בשו"ת בית יצחק אבה"ע סי' קטו, ובהליכות ישראל להגר"י גרוסמן סי' כ').

וממילא בשאלה זו, שהיו כאן שתי שדכנים, כל שדכן עשה פעולה ועבודה עבור הצד שלו, וזו היתה דעתם של השדכנים והצדדים מראש, (וכפי שאמרה בפירוש המנהלת "אתם תקבלו מצד הבחור, ואם יהיה מצד הבחורה אני יקבל את חלקה". ולכן כל צד חייב לשלם רק לשדכן שאותו הוא העסיק.

יתרה מזו, בשאלה זו, לא ברור כי הצד של הבחורה אינם רוצים לשלם, אלא שלא נעים למנהלת לדרוש את התשלום. הן לדרוש מהורים (כי אולי אין להם מודעות לענין), והן לדרוש מהבחורה עצמה שלדעת הרבה מהפוסקים עיקר החיוב הוא עליה. ולכן ברור כי אין אתם חייבים לשלם למנהלת חצי מדמי השדכנות שקיבלתם מצד הבחור.

הרבה הצלחה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל