לתרומות לחץ כאן

לווה הטורח לקבל את דמי ההלוואה והמלווה נהנה מכך

בקשתי הלואה מנגיד בחו"ל, אמר לי שמוכן למסור את ההלואה דרך מוסד תורני.
איני יודע את טעמו מדוע דוקא דרך מוסד, אולם יתכן שהוא רוצה להרויח בכך ניכוי מס, [כמו בארץ ישראל לפי סעיף 46].
ושאלתי היא אם זה לא ריבית, ר"ק אם צריך לשלם למוסד כסף על כך, וגם אם לא [או כשהמלוה ישלם על ההוצאות], על עצם הטרחה.
האם זה נכון ? אם כן, האם יש דרך ללות בהיתר [מלבד הית"ע] ? ואם כבר עשו כך האם ניתן להפקיע את האיסור של הטרחה שהיתה, היינו אפילו כשאין טירחה מיוחדת, מ"מ ע"י דיבורו של הלוה הרויח המלוה.

תשובה:

שלום רב,

אם הלווה היה צריך לשלם למוסד כדי להוציא את הכסף, הרי הוא חייב לשלם בניכוי סכום זה, ואם ישלם את כל ההלוואה הרי זה ריבית.  אבל אם ההליכה למוסד היתה כרוכה בטרחה קטנה שיש בהרבה הלוואות, או אפילו בעמלה נמוכה, אין בזה בעיה של ריבית, כיון שהמלווה רשאי להלוות רק כסף שנמצא במקום מסוים, גם אם הלווה יצטרך לטרוח ללכת לקבל את הכסף משם, וגם אם המלווה ירוויח מכך, כיון שהלווה טורח לצורך עצמו.

מקורות:

עיין ספר תורת רבית פ"ה סעיף ט שטרחה שמקובלת בהרבה הלוואות מותר ללווה לטרוח, אף אם המלווה נהנה מכך. עיין שם בהערה יג מה שמביא בשם הנתיבות סי' קכב סק"ח, משובב שם וט"ז יו"ד סי' קעג ס"ק כד.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. ספר זה אינו תח"י, אולם הדברים תמוהים מאוד, שכן גם הט"ז שם חשש להלכה מלהקל בכך, ולכך דורש שיתנו מעט שכר עמלו, ומה עוד שהב"י והש"ך וש"פ חלקו על הט"ז וס"ל שיש לשלם שכר עמלו משלם.
    וביותר, שיש לחלק בין עובדא דהט"ז שהכסף כבר מונח שם, לבין כאן בהמלוה דורש שיעבירו זאת למוסד בכדי שירויח [ולא שהכסף כבר שוכב במוסד]. ולכאורה גם אם יפסקו כהט"ז, נימא דהבו לה דלא להוסיף עלה.

  2. מסקנת ספר תורת רבית שם לחלק בין טרחה מועטת שהרבה לווים טורחים כדי לקבל את דמי ההלוואה, לבין טרחה מרובה.
    פרט זה שמלכתחילה הכסף לא היה נמצא בחשבון המוסד, אינו סיבה להחמיר לדעת הט"ז, שהרי גם במקרה הנידון בשו"ע שם הסחורה נמצאת עכשיו במקום הזול, אלא המלווה אומר שאינו מוכן למכור את הסחורה רק במקום היוקר, והלווה טורח להוליך למקום היוקר, כדי שהמלווה יהיה מוכן למכור את הסחורה ולהלוות לו. כן בנידון דידן המלווה אינו מוכן להלוות אלא לאחר שהכסף יהיה בחשבון המוסד.
    ואדרבה נידון דידן קל יותר מהנידון בט"ז, שבנידון דידן התעסקות המלווה והלווה אינה מתחילה אלא לאחר שהכסף נמצא בחשבון המוסד ולפני כן אין שום עסק בין המלווה ללווה, וכי ניתן להגביל את המלווה מלהעביר את כספו לחשבון המוסד, מאחר שמחר הוא עתיד להלוות, ולאחר שהכסף נמצא בחשבון המוסד, עיקר ההנאה בהוצאת הכסף מהמוסד היא לטובת הלווה. מה שאין כן בנידון הט"ז הלווה מתחיל לטרוח טרחה שהיא בשלב זה לתועלת המלווה, כדי שלאחר זמן ירוויח הלווה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל