שאלה:
בעבר התפללתי בבית כנסת שבו מכרו את העליות לתורה בדולרים.
הגבאי טען שמוכרים בדולרים כדי להשיג יותר כסף לצורך גיוס כספים להחזקת תורה.
הגבאי הציג את נוהל התשלום:
שער הדולר הוא 4 שח , אפילו שהשער היציג הוא פחות . ואי אפשר לשלם בפועל בדולרים אלה רק בשקלים.
לדוגמא אדם שקנה עלייה ב50 דולר , יצטרך לשלם 200 שח בשקלים בלבד .
ששאלתי את הגבאי מדוע הוא החליט ששער הדולר יהיה 4 , ולא שער יציג, הוא טען בפניי שאם הןא ימכור את העליות לפי שער יציג יכולה להיווצר בעיה של ריבית.
האם מבחינה הלכתית יש באפשרותו של הגבאי להשתמש בשם המטבע "דולר" , ולתת לו הגדרות משלו?
והאם חששו של הגבאי בעניין הריבית הוא נכון? מה בעצם הבעיה של הריבית?
תודה מראש
תשובה:
שלום וברכה,
מקורות:
כתב הט"ז ביו"ד ריש סימן רסב שאיסור של סאה בסאה חל רק בהלוואה, אבל מכר סאה תמורת סאה אין איסור של סאה בשאה. וכמו כן במכירת מצוות שהרי זה מכר, מותר לו למכור תמורת סאה. ולכן מותר למכור תמורת דולרים.
בספר נתיבות שלום (שם) הסתפק אם מוכר סאה בסאה ומתנה שהתשלום יהיה בשקלים. ומסתבר להתיר, מאחר וגם בהלוואה סאה בסאה הסתפק המשמרת שלום, ולפ"ז במקח של סאה בסאה שלא שמותר שיש להקל.