שאלה:
שלום לרב בירה, אף על פי שהרוב מים, אבל השעורים באו לתת טעם במשקה… אם כן למה מברכים שהכל? הרי גם על תערובת אם יש בה מיני דגן ובאו לתת טעם אף על פי שאינם ניכרים מברכים מזונות!? והרי לספרדים גם אם נשתנה צורתו כמו פירה (תפוחי אדמה מרוסקים) מברכים עליו ברכתו תודה
תשובה:
שלום וברכה
ראשית אינני מבין מה כוונתך שלספרדים גם אם השתנתה צורתו מברכים כברכתו, זה לא נכון, יש נושא שלם כיצד קובעים שינוי צורה ומה הדין בדבר שרוב השימוש בו על ידי מעיכה וכדומה, אבל לגמרי לבטל דין זה לא שמעתי. שנית, בבירה אין שעורים מרוסקים יש רק את המיץ היוצא מהם, ובזה אין ספק שהברכה היא שהכל. שלישית, הכלל של כל שיש בו מחמשת המינים שלא הולכים אחר הרוב אמור רק כאשר מברכים מזונות, אבל שעורה שלמה שאדם אוכל הרי ברכתה אדמה כמבואר בסי' רח סעי' ד, אבל אין צורך לזה, עיקר הנקודה שיש כאן רק מיץ, תמצית, טעם של השעורה.
יום נעים.