לתרומות לחץ כאן

צירוף מאכלים אחרים לשיעור קביעת סעודה

שאלה:

האם צירוף מאכלים אחרים כגון אורז ותפו"א לשיעור קביעת סעודה מחייב גם מי שאכל פחות מכזית מפת שברכתה מזונות כגון מי שאכל בורקס שבמאפה עצמו בלי המילוי של תפו"א אין שיעור כזית או דוקא כשאכל לפחות שיעור כזית מפת שברכתה מזונות הא לאו הכי אין מצטרף אפילו כשאכל הרבה ממאכלים אחרים?
בבקשה תשובה עם מקורות.
בברכה רבה

תשובה:

פשיטא שפחות מכזית אינו נחשב כלום. לא מצאתי כרגע מקור מפורש, אבל הרי אפילו לגבי טפלות לפת הסתפקו הפוסקים אם בפחות מכזית שאר המאכלים טפלים [ראה משנה ברורה סי' קעז ס"ק ג], כל שכן וקל וחומר לענין דין קביעות סעודה שאין צד לצרף.

ולעצם הענין, יש לדעת שזו רק שיטת המגן אברהם, ויש לחשוש לו לחומרא שלא לבוא בבית הספק, פוסקים רבים חלקו עליו וסברו שבפחות מג' ביצים פת לעולם אין קביעות סעודה גם אם אוכל עמה עוד מאכלים, כמו כן דנו ופקפקו איזה מאכלים מצטרפים, שיש שצידדו שרק מה שאוכלים ממש עם הפת כמו ממרחים ירקות דג מלוח וכדומה, ולא קוגל חמין וכיוצא בזה, ולכן העיקר הוא שלא לבוא בבית הספק ולא שנברך ברכת המזון על כזית מזונות יחד עם קוגל.

מקורות:

ראה פרטי השיטות בענינים הנ"ל בס' פסקי תשובות סי' קסח אות ה.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. יישר כח!!
    אני חשבתי על סברא פשוטה שעל אכילת פת שברכת מזונות פחות מכזית מאכלים אחרים לא מצטרפים לשיעור קביעת סעודה משום שרק אם אכל שיעור כזית שאז חייב בברכה אחרונה מעין שלוש אז מצטרפים מאכלים אחרים ויצטרך נט"י וברהמ"ז, אבל על פחות מכזית אפילו אכל שאר מאכלים אחרים שראוי ללפת בהם את הפת הרי לא התחייב ברכה אחרונה מעין שלוש ולכן אין לצרף שאר מאכלים לשיעור קביעת סעודה כדי להצריכו נט"י וברהמ"ז כי אם לא התחייב בברכת מעין שלוש כיצד יתחייב בברכהמ"ז דאוריתא אבל ברכת בורא נפשות יצטרך לברך כך נראה לענ"ד. ולפי זה מי שאכל למשל בורקס חלבי שלם בארוחת בקר או במילוי תפו"א עם מאכלים אחרים אינם מצטרפים לשיעור קביעת סעודה כיון שבמאפה עצמו העשוי מבצק בלי המילוי אין שיעור כזית . האם זו סברא נכונה?

  2. לא בהכרח, הסברא שלך לכאורה תלויה בנדון מה ההגדרה של עיקר וטפל, האם הכוונה שהטפל פטור מברכה, ואז כדבריך, שני מאכלים פטורים לא יצרו יחד חיוב ברכה, או שהטפל חייב בברכה רק שהוא נפטר בברכת העיקר, ואז, אם עכשיו האכילה נחשבת ויש לה קביעות וחשיבות ברכה יש לנו לדון מה הברכה, ואם הכל טפל לפת יש לברך ברכת המזון. אבל בלאו הכי הדין אמת, וכל מה שאתה אומר בעצם נכלל בספקו של המשנה ברורה לגבי פת פחות מכזית אם שאר המאכלים טפלים לה.

  3. ראיתי בברכי יוסף סימן קסח, ו שאם אכל פת הבאה בכיסנין פחות מנ"ד דרהם -( מניין הוא לקח -את השיעור הזה?)לא מיקרי קביעות סעודה אלא אם אכל ע"ב דרהם ( במידות של ימינו 216 גרם) ואם אכל יותר מנ"ד דרהם ולא השלים לע"ב דרהם יברך בהמ"ז .לא הבנתי אם גם כשאכל פחות מנ"ד דרהם -( 162 גר' בחישוב של 3 גר לדרהם) – האם גם כשאכל דברים אחרים לא מיקרי קביעת סעודה וכל שכן אם אכל כזית?

  4. הוא אומר דבר פשוט, מעיקר הדין [לדבריו] מספיק נ"ד דרה"ם, אבל בכל זאת זה מחלות וספק, לכן אין להכנס לספק הזה, ומי שנקלע על כרחו, יברך ברכת המזון כיון שזה עיקר הדין [גם בלי ובלי כל קשר לצירוף מאכלים אחרים, הוא מדבר באדם שאוכל רק עוגה].

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל