שאלה:
מי שגר בעיה"ק טבריה ובעלוה"ש של יום יד' הוא נמצא בביתו, ורוצה לנסוע אור טו' לעיר פרוזה, ושאלתו בפיו האם ראוי לנהוג כן, כיון שלהצד שדין טבריה בטו' הרי הוא מפסיד את יום הפורים? ואם עשה כן האם צריך לקרות לחומרא גם בטו'?
וכן מי שביד' בעיר פרוזה ואור לטו' הוא נמצא בטבריה האם צריך לקרות המגילה לחומרא גם בטו'?
אשמח לקבל גם מקורות.
תשובה:
שלום וברכה
לכאורה זו הערה נכונה, שמי שהוא טברייני לא יעזוב את טבריה לפני יום ט"ו, כי כך אולי הוא מפסיד את הפורים לגמרי [כמו כן יש סוברים שהיותו שם בליל י"ד כבר קובעת אותו לחיוב ביום ט"ו], או לכל הפחות יקיים את מצוות הפורים מספק במקום שהוא הולך אליו.
אמנם, מי שבא לטבריה ביום ט"ו והוא אינו בן המקום, אינו חייב במצוות היום, כיון שלא החמירו לקיים דין מוקף בן יומו בערים המסופקות.
מקורות:
על עיקר דיני הקביעות ראה כאן.
על כך שלא נוהג שם דין מוקף בן יומו ראה כאן.