לתרומות לחץ כאן

אחריות על נזק ביוב

שאלה:

שלום וברכה,
בבעלותי דירה בבניין חדש (בן 3 שנים) המושכרת למשפחה שנכנסה לפני מספר חודשים. לדירה מוצמד מחסן בקומת הקרקע ובו עוברת צנרת מים וביוב. בבניין התגלתה בעיה במערכת הביוב כאשר כל מספר חודשים יש סתימה וועד הבית מזמין ביובית לשחרורה. מאז כניסת הדיירים החדשים הבעיה החמירה והיתה הצפה של מי ביוב לתוך המחסן, דבר שגרם נזק לציוד שאוחסן בו. לאחר מקרה ההצפה, השוכר הוציא חלק מהציוד ואחסן אותו במעברים של המחסנים האחרים ולטענתו נאלץ לזרוק חלק מהציוד והוא ודיירים נוספים נאלצו לנקות את המחסן והלובי ממי הביוב שנשפכו לשם. לאחר ביקור ביובית הבעיה המשיכה וגם נגרם שבר בצינור מים שעובר במחסן וצמוד לצינור הביוב וגרם להצפת מים יחד עם מי ביוב שהמשיכו לנזול בכמות מועטה. הוזמן מומחה שיצלם את קו הביוב ולדבריו יש חסימה בקו, ככל הנראה משאריות בטון. לאחר יידוע הקבלן, הוא הגיע לבדיקה וצילם גם הוא ולדבריו מדובר במשחק ילדים שתקוע בתוך הצינור בין הבניין לקו הביוב הראשי ברחוב. הקבלן הכין צינור עוקף אך במהלך ההתקנה השפריצו על הדברים שנותרו בחדר ועל הקירות תכולת ביוב "כבדה". הקבלן עצמו הוציא המון מגבונים שנתקעו בצינור הביוב.
השוכר מבקש שלא לשלם דמי וועד בית עבור החודשים שהוא מתגורר בבניין למרות שיש תאורה, מעלית, ניקיון ועוד שמשתמש בהם הוא ומשפחתו. בנוסף, הוא שילם עבור איש ניקיון שינקה את המחסן ועכשיו צריך שוב לנקות את כל הקירות ויתכן שידרש גם צבע והוא דורש זאת ממני כבעל הדירה. בנוסף, מאחר ומדובר בדירת 5 חדרים והמחסן מעיין חדר שישי, הוא מבקש להוריד מדמי השכירות 1/6 עבור כל חודש כי לא יכל להשתמש בחדר זה.
האם לדעת הרב השוכר צריך לשלם את וועד הבית לאור שאר השירותים שמשתמש בהם בבניין?
האם מחסן נחשב כחדר רגיל בבית לצורך העניין?
האם אני כבעל הבית צריך לפצות את הדייר בדמות של הורדת שכר הדירה או מאחר ומדובר בהתנהלות לא תקינה של דיירי הבניין, הדבר לא באחריותי ואני לא אמור לשאת בנזק אלא וועד הבית?
הקבלן אחראי על התיקון מאחר ומדובר בבניין חדש אך מי אמור לשאת בהוצאות הנזקים שנגרמו ועוגמת הנפש של השוכר?
בברכה,
רועי

תשובה:

שלום וברכה,

לגבי תשלום וועד הבית, השוכר חייב לשלם מחיר מלא, וועד הבית לא אמור לספוג הפסדים בגלל תקלות שלא קשורות לניהול של וועד הבית.

המשכיר לא חייב לשלם על החפצים שהתקלקלו במחסן בגין ההצפות, והמשכיר לא חייב לפצות על נזקים שנעשו שלא מחמתו.

המשכיר צריך להחזיר את המחסן לשימוש ולכן מוטל על המשכיר לנקות את המחסן ואם יש צורך לצבוע, חייב המשכיר גם לצבוע את המחסן כדי שיוכלו להשתמש שם שימוש רגיל.

על התקופה שהמחסן לא היה בשימוש יכול השוכר להפחית מתשלום השכירות, אבל ודאי שלא יכול להפחית1/6 אלא יש להפחית הרבה פחות בערך 1/10 – כעשירית מהשכירות.

בהצלחה.

מקורות:

לוועד הבית יש לשלם מלא – כל עוד לא היה כישלון בניהול וועד הבית. הסתימה בצנרת לא קשורה לניהול וועד הבית, ולכן השוכר חייב לשלם את מלוא התשלום.

המשכיר לא פשע בסתימות ולכן אין לו אחריות על הנזקים שנעשו לחפצים של השוכר.

המשכיר חייב לתקן הקלקולים של המחסן למרות שאינם באשמתו, מאחר ובפועל המחסן לא ראוי לשימוש. כמו כן השוכר יכול להפחית מתשלום השכירות על הזמן שהמחסן לא ראוי לשימוש, אולם יש להפחית רק על החלק שמשולם עבור המחסן, שוודאי שאין לו מחיר של חדר רגיל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל