לתרומות לחץ כאן

למה פעם היו יותר חרדים בצבא?

שאלה:

שלום וברכה,
בנוגע לגיוס הציבור החרדי למאמץ המלחמתי יש הרבה דיברים לאחרונה ויש נקודה שלא הצלחתי למצוא לה תשובה ואולי תוכלו לעזור לי.
שמעתי מאחד ממקימי הנח"ל החרדי ומעוד אנשים "יודעי דבר" (שמעתי זאת מהרב אהרון לוי גם) שלהכין מסגרת שתתאים לציבור החרדי זה ממש לא בעיה, כשהקימו את הנח"ל החרדי הדרישות היו שלא יהיה אישור כניסה לבנות, שיעורי תורה קבועים, כשרות מהודרת המקובלת על המגזר, זמנים לתפילות, שמירת שבת מלאה, אין טלווזיות ועוד… ואכן הדבר נעשה וממש הקפידו על כך והיו תקופות שגיוס החרדים ליחידות כאלה ואחרות (אחרי חתונה, שלב ב' וכד') היה וגם רבנים (הרב אברהם יוסף הרב אהרון לוי למשל ועוד תלמידי חכמים שאני מכיר אישית) התגייסו בצורה כזו או אחרת ולא עשו מזה סיפור… (והעידו על כך אנשים מאותה תקופה) וברגע שהתחילו לדרוש רמות גיוס מסוימות ודחיפה ולחץ על הציבור להתגייס הכל התחיל להעצר ונוצר לחץ נגדי מהציבור החרדי שאין גיוס בכלל לאף אחד.
בסופו של דבר יש לי שאלה על המוסריות של הגישה הזו, הרי אדם שאין תורתו אומנותו ועובד רוב היום ויש לו אופציה לקבל הכשרות כאלה ואחרות ולהגייס בקרבי ולמרות זאת לא לוקח חלק עם הציבור שמוסר נפש כצריך אותו האם זה מוסרי רק בגלל איזה לחץ מדיני שכן תתגייס? (אולי מצד עיקר הדין הוא לא מחוייב בגלל סיבות שאין לי כרגע זמן לפרט אבל להיות מוסרי עם קצת מצפון זה בסיס)
בפועל בגלל שאין חרדים כמעט שמתגייסים מי שממלא את המסגרות החרדיות הם שבבניקים וכך בעצם הפכו את המסגרות הללו למקומות מקלקלים… אבל למה היה צריך להגיע לשם? למה שמי שלא לומד רוב יומו לא יתרום? אם תהיה דרישה מהרבנים לבודד איזה יחידה לציבור החרדי האמיתי עם כל הדרישות הנחוצות (שכבר מקיימים ביחידות מסויימות) ואמירה מצדם שכן יתגייסו מי שיש לו אופציה, בעצם כל העסק ירגע ורמות הפילוג והשנאה ירדו מצד הציבור הכללי והכל יראה אחרת… למה זה לא קורה?
אשמח מאוד לתשובה בעניין.

תשובה:

שלום וברכה

יש כאן שתי נקודות שאולי נגעת בהן אבל לא בצורה המדוייקת.

ראשית, נכון הדבר שבעבר הנושא היה יותר נפוץ וטבעי שמי שאינו לומד מתגייס. בדרך כלל אחרי חתונה – שלב ב' וכדומה, לרבנות הצבאית ועוד, והיית יכול לראות לא מעט עושים מילואים ועוד, בעיקר ערב פסח וכדומה. אמנם זה היה יחסית בשוליים, כי ב"ה באמת הרוב לומדים, אבל זה היה קיים יותר מהיום.

כמו כן, היו נסיונות ליצירת מסגרות תואמות לחרדים כדי לפתוח פתח כזה למי שנאלץ או רצה לעזוב את לימודיו ולצאת לעבוד, והיו ניסיונות שגם הצליחו יחסית לשעתם.

מי גרם למניעת האפשרות הזו?! הן בהיבט  הציבורי הן הפרקטי וממילא בשניהם זה ממש ההיבט ההלכתי – אלו הם הציבור שהיום זועק כנגד החרדים למה הם לא מתגייסים ואסביר.

ראשית בהיבט הפרקטי, מי שהחריב את כל המסגרות החרדיות בצבא, היו שמאלנים פרוגרסיבים, שבכל פעם שנוצרה מסגרת כזו שמטבעה היתה ללא נשים ועם אפשרויות תימרון שונות בעניני דת, עתרו לבתי המשפט בענין הדרת נשים כביכול, חוסר שיויון ועוד. כלומר, יש כאן שימוש ציני פוליטי בציבור החרדי, מצד אחד, לעשות הכל כדי שלא לאפשר חיים דתיים בצבא כפי שהציבור החרדי מאמין בו, ומצד שני להעלות את הנושא של שיויון בנטל על ראש שמחתנו! מי שהחריב את הנח"ל החרדי, את שחר כחול, וביטל את המושג מורים חיילים ועוד, לא היו החרדים אלא השמאלנים שתבעו וגם קיבלו סיוע מבג"ץ שירת נשים גיוס נשים בכל המסגרות המיועדות כביכול לחרדים ועוד. חייבים לדעת את זה.

אבל זה נושא שולי!

הנושא המרכזי הוא אחד: כאשר הנושא של גיוס שלב ב' היה נושא טכני, של אדם שנצרך לפרנסה וצריך ללכת לצבא על פי חוק ויש לו מסגרת תואמת כזו או אחרת כמו מורה חייל, ההתייחסות היתה מעשית נקודתית ביחס לנושא כפי שהוא. ברגע שהציבור החילוני תל אביבי מכריז מלחמה על ה' ועל משיחו, על בתי המדרש, על היכלי הכוללים, על תקציבי התורה, על הלגיטימיות לחינוך חרדי ועוד, זו כבר מלחמת קודש! זה כבר נושא של חילול ה' גמור. אדם שמתחייל בצורה כזו ובעצם מכיר במלחמתם, הוא לא סתם נוהג פרקטית, הוא כבר נוקט צד במאבק על קדשי ישראל, ולא בצד הנכון! במצב כזה הציבור נמנע וחייב להמנע מגיוס. משום שיש כאן מלחמת שמד כנגד עולם התורה!

אז שוב, מי גרם לכל הדבר הזה? לא הציבור החרדי, אלא מי שמתוך שיקול פוליטי ציני של הפלת ממשלת ימין וכדומה מוכן להשניא ציבור שלם, לרדוף יהודים תמימים, למנוע תקציבים ממשפחות מרובות ילדים, ללחום כנגד כל אמונת ישראל, ובלבד שיגרוף עוד כמה מנדטים או ייצור לחץ על הממשלה שאינה לרוחו! מי שמחריב את עם ישראל הוא זה שגם גורם לתופעה הזו שציינת, לשינוי כביכול שנעשה בגישה לאותו גיוס של חרדים עובדים. משום שכרגע יש כאן מלחמה על עולם התורה. משום שכאשר בית משפט יבוא ויאמר תנו מכסה כזו או אחרת, תשאירו מכסה כזו או אחרת ויבקש לפגוע בהיכלי הישיבות פגיעה אנושה, אנחנו חייבים להגיב בחוסר שיתוף פעולה מוחלט.

יתן ה' שנזכה לגאולה שלמה ומלאה הארץ דעה את ה' כמים לים מכסים.

הצטרף לדיון

30 תגובות

  1. אתם כותבים "אדם שמתחייל בצורה כזו ובעצם מכיר במלחמתם, הוא לא סתם נוהג פרקטית, הוא כבר נוקט צד במאבק על קדשי ישראל, ולא בצד הנכון!"
    א. לא מבין למה מי שמתחייל הוא מודה במלחמתם נגד הדת?
    ב. אם יש גורמים במדינה שרוצים שכל בחורי הישיבות יתגייסו למה זה צריך כל כך לעניין אותנו ולגרום לנו להפסיק את ההתגייסות?
    בגלל שיש גורמים חיצוניים לצבא שלא קשורים אליו בכלל שמתערבים בנושא זה מחייב להפסיק כל פעולה הקשורה בצבא?!
    למה זה שונה מכך שהגישו עתירות לבג"ץ לאסור את הארועים הציבוריים הנפרדים? וכי אז הפסיקו ללכת לכל ארוע ציבורי נפרד??

  2. אדייק את דברי: ראשית לא באתי במשפט זה לבטא הלכה אלא אוירה, יש לנו תשובות אחרות באתר מדוע לא מתגייסים ומה נחשב למלחמת מצוה וכו'. וההבדל בין מלחמה לגיוס של שגרה וכו'.
    כאן אנחנו מדברים מדוע היום קיימת בנושא זה אוירה שונה ממה שהיה בעבר.
    וכאן אני אומר, אולי צורה קצת נחרצת כדי לחדד, שיש הבדל גדול בין התגייסות פרקטית למי שנזקק לזה ובאופן שמתאים לצביון הדתי שלו, לבין המצב היום שאחרי שהעלו את זה על ראש שמחתם זה הפך להיות משהו שקשור לזהות האישית של האדם ולמקום בו הוא ממצב את עצמו.
    וכך בעצם קרה הדבר המוזר שדוקא הלוחמים למען גיוס חרדים פועלים את ההיפך הגמור ממה שהם כביכול רוצים.
    ואני אומר כביכול כי האמת שהם לא רוצים גיוס חרדים, הם רוצים הפלת ממשלה, הם רוצים פילוג ושנאה ודי להם בכך…

  3. א. למה בחורי ישיבה ולומדי תורה לא מתגייסים אני מבין (אני גם אחד כזה)
    ב. המצב שנוצר בו גיוס חרדי לצבא הפך ל"משהו שקשור לזהות האישית וכו'" כמו שאתם אומרים הוא בגלל אי ההתגייסות שהחלה עם הלחץ של חילונים שונאי דת למיניהם לגייס את כולם…
    ואני שואל למה הרבנים לא מוכנים לשנות את המצב הזה? כי תכל'ס… זה לא נראה הגיוני להפסיק את השירות בגלל קבוצות כאלה של חילונים וזה גורם כמובן לשנאה ופילוג…

  4. אה"נ, הרב שך התנגד תמיד למציאות הזו שבה אנשים שלא לומדים נתלים בדיחוי של בני הישיבות, וסבר שאלו ראוי שיתגייסו, ויש לדרוש ליצירת תנאים דתיים המאפשרים לאברך צעיר שרוצה לצאת לעבוד ואינו רואה עצמו מתאים ללימוד שיוכל לעשות זאת.
    כך היה תמיד וכך ראוי שיהיה, בתשובה זו לא הסברתי משהו הלכתי אלא רק תהליך חברתי שלא הציבור החרדי גרם לו.

  5. אבל נראה שהציבור החרדי גם גרם לו כי בסופו של דבר הם אלו שהפסיקו את הגיוס ולא החילונים
    וכי התהליך הזה קרה מעצמו ללא הוראת גדולי ישראל?
    והרי אתם טענתם לפני זה שלא שייך להתגייס היום – "אדם שמתחייל בצורה כזו ובעצם מכיר במלחמתם, הוא לא סתם נוהג פרקטית, הוא כבר נוקט צד במאבק על קדשי ישראל, ולא בצד הנכון!"
    בנוסף יש איזה פסק שהתפרסם בכמה מקומות כמו ספר דת הציונות (עמ' 174) ראו כאן http://www.yoel-ab.com/images/dat_haziyonut_A.pdf
    בו חתומים (שנת תשס"א) גדולי ישראל ששום שומר תורה ומצוות לא ילך לנח"ל החרדי גם שלא במסגרת לימודים… ונראה שהסברם הוא ששם יש עוברי עבירות חמורות עם שומרי מצוות ויש חשש מהותי לקילקול (אגב ראיתי פסקים אחרים שאומרים שהנח"ל הוא רק למי שירד מהדרך ושבצבא ישמרו עליו במסגרת עדיפה ממצבו הנוכחי וכד'-כך שנראה שאף פעם לא באמת אמרו לבחור רגיל שפשוט לא לומד שילך לצבא)
    אך אם זה באמת כל הסיבה שוב חוזרת שאלתי למה לא פועלים לבודד יחידה רק לציבור היראים שכבר לא בספסל הלימודים? והרי כל עוד זה לא יהיה, היחידות של החרדים רק מתמלאים באנשים שלא מקבלים דעת תורה שלא להתגייס וזה אומר שמצבם הרוחני לא הכי טוב ואז נוצרת בעיה של מסגרת מקלקלת וזה מזין את עצמו…

  6. נראה שהחוסר אמון נובע מכך שהצבא דאג למסמס כל יוזמה. בכל אירוע כזה היות פניות לבג"ץ על הדר נשים וכדומה, ובג"ץ בחכמתו תמיד קיבל את העמדה הגורסת כי מסגרות נפרדות בצבא אסורות על פי חוק וכו'.
    כמו כן דיברנו על שלב ב' שהיה נהוג פעם וכמורים חיילים לאברכים נשואים, הרצאות, רבנות ועוד.
    מה שכתבתי שכרגע זו נקיטת עמדה, זה כאשר עדיין הנושא הזה עומד במרכז הניגוח של הציבור החרדי. לא בפרספקטיבה רחבה.
    כרגע יש לפעול להסדרת מעמד בני הישיבות, רק כאשר החרב הזו תוסר מעל צווארי הציבור החרדי, ויהיה לגיטימי ללמוד בישיבה, ניתן יהיה לדבר על מסגרות לאלו שאינם לומדים.

  7. הדיון הזה מאוד חשוב להשקפת עולמי ואני שמח שמצאתי מקום בו ניתן לקיים התכתבות עם תגובות מהירות אבל אני מרגיש שאנחנו לא מתקדמים.
    הטיעון שבג"ץ תמיד אוסר כל יוזמה להפרדה בצה"ל זה במחילה סיסמא חסרת בסיס של מי שלא יודע מה קורה במציאות…
    זה שיש מסגרות בצבא עם גברים בלבד ואיסור לנשים להיכנס למתחם על פי מדיניות הצבא זה עובדה… זה שבמציאות יש מקרים שחיילים יוצאים מהאזור והולכים לאזור מעורב וכד' זה עניין שלהם, בפועל שירות ללא נשים קיים והוא חלק מהוראות הצבא אז על מה מדובר בדיוק?
    בנוגע לכך שכרגע מעמד בני הישיבות לא מסודר, מאמין שזה יבוא על פיתרונו (דיחוי בצורה כזו או אחרת וכד') כמו כל פעם שהחוק פג… לא חושב שזה צריך להיות סיבה לא להסביר מה גורם לגדולי ישראל להורות למי שלא לומדים שלא ללכת ליחידות נפרדות ובמיוחד במצבי מלחמה שצצים כל כמה שנים, אולי כי אין להם שליטה על מה שקורה שם ונכנסים לשם גם שבבניקים? אם כן צריך לומר זאת גם על מקומות עבודה שלא לצאת לעבוד במקום בו יש שבבניקים למיניהם… כי בזה כן מקילים מאוד רק כשזה מגיע לגיוס לא מקילים?
    ואם נגיד שעבודה זה דבר יותר הכרחי מהצבא כרגע, ולכן מקילים בעבודה, האם כשהציבור החרדי יגדל ושירותו יהיה באמת הכרחי ישקלו ברצינות הוראה להתגייס בציבור העובד וכד'? לפי איך שזה נראה רק אם זה יגיע למצב חירום ממש זה יקרה וזה לא מובן.
    ואם באמת הסיבה היא שעבודה זה יותר הכרח מצבא אז מי שעובד במקום בו יש שבבניקים במצב שזה לא הכרח עובר על מה שגדולי ישראל אומרים? אמנם נראה שיש לחלק בין שינה ויום שלם של פעילות משותפת עם חברה נושרים לבין משמרת וחזרה לבית… שבזה כן מקילים יותר, אך יש הרבה תפקידים בצבא שגם חוזרים לבית כל יום ולמרות זאת הדין לא שווה ובפועל אין הוראת היתר מהרבנים ללכת ל"מתווה" שכזה בו חוזרים לבית.
    האופציה היחידה שנותרה לי היא שמא שירת התקווה בסיום פעילות ודגל ישראל שבאזור הם המונעים…
    מה דעתכם?

  8. אינני יודע על מה בעצם אנחנו דנים. לא שמעתי מעולם איסור ללכת לצבא למסגרת מתאימה למי שאינו לומד.
    כתבתי, שאדרבה, הרב שך התנגד למתן דיחוי למי שאינו לומד, משום שסבר שזה לא הנושא של בני הישיבות ורק מזיק.
    מה שכתבתי שבג"ץ תמיד ממסמס מסגרות מותאמות, כך היה עם שחר כחול ובעבר עם המורים החיילים, צמיד יש עתירות בענין שויון והדרת נשים והן מתקבלות.
    המסגרת היחידה שיש היום שהיא כביכול ללא נשים היא רק נצח יהודה, שכאמור מיועדת בעיקר לנער נושר ואינה מותאמות לבחור ירא שמים באמת.
    בכלל הנושא של בחורים לא לומדים כמעט ואינו קיים למעט נושא של נוער נושר. הוא קיים רק בגילאים יותר מבוגרים, בדרך כלל לאחר נישואין ובמררה לצאת לעבוד, בעבר היה הרבה מסגרות של שלב ב', הן לא קיימות היום בצורה מסודרת.
    ובכל מקרה אין, לא היתה ולא תהיה הוראה לציבור העובד הזה שלא ללכת לצבא. אני בכל מקרה לא מכיר, ומאז ומתמיד דבר כזה היה מנוגד לחוק.
    לכן, עיקר הדיו והויכוח הוא בנושא גיוס ציבור שכן לומד, או בני ישיבות, וזה נושא בפני עצמו שאינו נוגע כהוא זה לפוסט האחרון. עסקנו בו במקומות שונים כאן באתר.
    האמירה כביכול גדולי התורה אמרו לאנשים עובדים שלא ללכת לצבא ממנה נובעות שאלותיך, אינה מוכרת לי ולא נתקלתי בה מעולם. אין לזה גם קשר עם מה שאמרתי בנוגע לבעיה הנקודתית שאנחנו נמצאים בה היום.

  9. אוקיי, אנסה רק לחדד את הנקודות. ובזה נסיים.
    א. אם באמת אין שום מניעה למי שלא לומד כל היום ועובד לפרנסתו להתגייס למה התכוונתם באמרכם :"אדם שמתחייל בצורה כזו ובעצם מכיר במלחמתם, הוא לא סתם נוהג פרקטית, הוא כבר נוקט צד במאבק על קדשי ישראל, ולא בצד הנכון!"?
    ב. אם אף פעם לא היה הוראה לציבור שלא לומד ועובד שלא להתגייס מה פשר הפסק שצרפתי בהודעתי הקודמת מספר דת הציונות? והרי שם אמרו "לבל יתפתה שום תלמיד ושום שומר תורה ומצוות גם אם אינו במסגרת לימודים ליפול ברשתם"?
    ג. אם מי שלא לומד ראוי שיתגייס לפי דעת הרבנים למה לא מנסים להקים יחידה מותאמת בעידוד הרבנים? והרי לא ייתכן שאומרים שראוי להתגייס ואז לא מנסים להקים מסגרת מותאמת, זה תרתי תסתרי, (ובג"ץ לא צריכים למנוע את זה בדיוק כמו שלא מנעו את הקמת נצח יהודה ועד שנגיע לתאוריות על בג"ץ צריך קודם לנסות להקים מסגרת כזו ואז יהיה ניתן להתלונן על בג"ץ אך כאמור כמו שיש נצח יהודה נפרד כך גם יהיה גדוד אחר נפרד אם ירצו)

  10. 1. אמרתי ואני אומר שוב, שמשפט זה מתייחס רק לימים אלו ממש, אולי הוא גם אינו מדוייק, כוונתי במפשט זה היתה רק לחדד את השוני באוירה משני צידי המיתרס, ולומר, שכאשר קיימת מלחמה על הבית, חובה עלינו להיות תקיפים, וכאשר מבינים בצורך היהודי הזה של בני ישיבות, אנחנו יכולים להיות הרבה יותר מדוייקים ואכן לתת יותר לגיטימציה לאדם שעובד לפעול בדרך זו. באתי בעצם רק להסביר את השוני שחל בציבור החרדי ביחס לגיוס שלב ב' בתקופה האחרונה. או בעצם להשיב לשאלה, מדוע לפני 10 שנים חייל חרדי היה תופעה מצויה בבית הכנסת בשכונה חרדית, או למה ההורים של רבים מאיתנו עו מילואים, והיום זה פחות שכיח ויותר משקף תפיסה או אג'נדה דתית מסויימת? איך זה קרה. וכוונתי היתה להסביר שככל שהציבור החילוני פ]חות יקבל תופעה של בני ישיבה וככל שהמטרה של הגיוס תהיה שויון בנטל במובן ההשקפתי המתריס ולא משהו אזרחי טכני של שותפות טבעית או חובה אזרחית, כך גם בציבור החרדי תהיה התנגדות גורפת יותר גם לאופנים שגדולי ישראל לא התנגדו להם כלל. אז נניח רגע לדיוק במשפט שכתבתי ונבין מה באתי להסביר.
    2. אתה ורר אותי כל הזמן לספר המשונה דת הציונות שלא נכתב על ידי אדם מתוך הציבור החרדי ואינו משקף את דעתם של גדולי ישראל, הוא משקף קבוצות שוליים קיצוניות שמרשות עצמן לדבר סרה בגדולי עולם, מה שאינו דרכו של הציבור החרדי ולא היה מעולם. אמרו בשם הרב אלישיב שאינו רוצה לצאת כנגד הספר המשונה הזה כדי שלא לסייע בפירסומו אבל אתה מתעקש לפרסמו…
    3. גדולי ישראל לא מקימים גדודים צבאיים, כמו כן כפי שאמרתי לא מדובר בבני נוער אלא באנשים נשואים, בני נוער כולם לומדים למעט מי שנשר מהמסגרת שצורת החינוך איתו מורכבת ואינדוודואלית, אין "ציבור" כזה בציבור החרדי שאינו לומד בגיל הנעורים.
    כמו כן אני שב ואומר שעד שלא תהיה תחושה של קבלה של בני הישיבות לא תוכל להיות הנהגה של התפשרות מהצד החרדי כיון שזה יגרום לנזק לתוספת מלחמה כנגד הישיבות עצמן. בסופו של דבר מה שהכי חשוב לגדולי ישראל, הוא שבני הישיבות לא יהיו בעמדת התנצלות, אלא בתחושה שהם בסדר גמור ועושים את תפקידם המיוחד, וכל דבר שיפריע לזה לא יעשה. וכל התנהלות מבחוץ שגורמת לניסיון ליצירת תחושה כזו, יאלץ להתנגד בחומה עוד יותר בצורה, כך זה מתנהל.
    רק חשוב לומר, גדולי ישראל לא מקימים גדודים זה דבר אחד, אבל הם מעולם מעולם לא אמרו שאנשים עובדים לא יתגייסו, מי שאומר זאת חוטא לאמת, וחייבים לדייק כאן.

  11. אוקיי, רק בנוגע לספר דת הציונות, לא באתי לעשות לו פרסומת רק הפנתי אותכם לפסק בלי קשר לדעותיו של המחבר (שאכן אני גם לא מקבל את כולם), הוא מביא פסק שחתמו עליו גדולי ישראל שמצוטט בכל מיני פורומים למיניהם וגם העצניקים משתמשים בו, הפסק הזה מזוייף לדעתכם? הוא מאוד מפורט ונראה אותנטי.

  12. אינני יודע על איזה פסק מדובר, ובכל מקרה לא שמעתי מעולם פסק כזה, ואדרבה, ועד הישיבות לוחם בכל רישום כוזב לצורך מתן דיחוי וזה בהוראת גדולי ישראל לאורך כל השנים. מה מצאת שם אינני יודע, אבל לא זו הדרך לברר את דעתם של גדולי ישראל, להביט בספר שאינו משקף ואינו על דעתם במובן הכי חמור שיכול להיות, ולחשוב מה הוצא מהקשרו ומה באמת נכתב מתי וביחס למה…

  13. במחילה על התירתור שכחתי לצרף בהודעתיי הקודמת-
    מה בעצם הסיבה שלבחורי ישיבות שלומדים בקושי שעתיים שלוש ביום (לצערנו יש הרבה כאלה) אין התייחסות מבחינת הגיוס? שהרי הם סתם תופסים טרמפ על הדיחוי ובפועל הם לא אמורים להיות כלולים בו, למה הם שונים מהציבור העובד שכן היה שייך אצלו גיוס בצורה כזו או אחרת?

  14. אם היו רשמיים כאלו אתה צודק, אבל זה לא עובד כך, מנסים לחבר כל אדם ללימוד, וכשיש אחד כזה עובדים איתו שיתקדם. אם תנהל פעם מפעל תבין שאין דרך למצוא עובדים שכולם במאה אחוז תפוקה, כך זה עובד, אלף נכנסים לתלמוד ואחד יוצא להוראה. כולם נצרכים למען המטרה.

  15. בנוגע לדברי הרב המשיב "גדולי ישראל לא מקימים גדודים צבאיים"
    למה גדולי ישראל לא רואים צורך להתעסק בדבר חשוב זה ולתמוך בו בצורה כזו או אחרת? הרי מילה אחת שלהם מפעילה את כל הציבור וכי יש להם בעיה לעשות זאת?

  16. לכל אחד יש את תפקידו, ואם יעסוק בתפקיד אחר יפגע במשמעות שלו לגבי תפקידו.
    תפקידם של גדולי ישראל לחזק את עולם התורה שכל העולם לוחם כנגדו.
    תאר לך פלוגה שמותקפת בצורה מטורפת מכל כיוון מההרים ומהגבעות, וצריך המון תעוזה וחשיבה ולחימה כדי להחלץ, ואז המפקד שם מהה שיש עוד פלוגה שמתקשה בשטח בצורה שונה, והוא מחליט להחלץ חושים וללכת לסייע להם, נראה לך שהוא נוהג נכון?
    אז המשל לא מדוייק ביחס לנמשל אל הוא ממחיש.
    אתן לך עוד משל, אמר לי פעם ראש מחלקה בשערי צדק: דיברנו על מה חייבים לעשות עבור חולה סופני ועוד, והוא אמר, כל מה שאנחנו מדברים זה טוב לפלפולא, אבל משפחה שתבוא ותדרוש כזה מדוייק, את זה הם דורשים על זה הם מוותרים וכו', בית החולים יוותר לגמרי על החולה שלהם! משפחה הם עורכי הדין של החולה, הם דורשים הכל, בעל הבית השתגע, ואז יש סיכוי שיקבלו את מה שצריך…
    אם גדולי ישראל יעסקו בגיבוש גדודים צבאיים לא ישאר מעולם הישיבות כלום…

  17. לאור כל האמור…
    מה דעת הרב על ישיבת ההסדר החרדית "דרך חיים"?
    בכללי אני מבין שהמקום בעל השקפה חרדית רק נותן אופציה למי שלא מצא עצמו בלימוד לשלב צבא (ביחידות טכנולוגיה ספציפיות שאני מאמין שמדובר במסגרת שלא פוגעת) ולא פונה למי שמצליח ועושה חייל בלימוד… האם הדבר לגיטימי?

  18. קיבלנו מרבותינו ש"דרך החיים" האמיתית למי שמסוגל, היא בשנים אלו של הבחרות להשקיע את הזמן בלימוד תורה, כי רק זו הערובה לצאת תלמיד חכם ובן תורה אמיתי.
    גם מי שרוצה בהמשך לצאת לעבוד, חייב את המטען הזה, כדי שהחיים שלו יראו אחרת.
    אדם עובד יכול להיות בן תורה אמיתי, שיודע ללמוד היטב דף גמרא, שיש לו הנאה בלימוד.
    לכל זה צריך מטען מימי הנערות.

  19. התחלת בקנאות, אבל בהמשך בתגובות זה התבהר יותר;). האמת שאין פתרון אמיתי שניתן ליישם תוך פחות מתהליך של עשר שנים לפחות, משהו שישנה את כל הצורה של החינוך, שיפנה באיזה שהוא שלב בישיבה כשכל אחד כבר מתייצב במקומו למסגרת שלו. אין מי שיהיה עם חזון כל כך ארוך, שיוכל להמשיך לפעול בשביל זה.

  20. לא כתבתי "קנאות" משום שכלל לא נקטתי צד ברמה העקרונית, הסברתי רק מדוע ההתנהלות היום בציבור החרדי שונה מבעבר, ומי גורם לכך. ומה בעצם מכריע רעיונית היום כך לנהוג.
    את דבריך לא הבנתי באופן שלם, נראה שכוונתך שיש לנהל את עולם הישיבות באופן שלכתחילה חלק מופנים לגיוס? אינני חושב שזה נכון, לא רק בגלל שהצבא נראה כפי שהוא נראה, אלא משום שאין כאלו שאין להם את הזכות לספוג את החממה הישיבתית שתורמת לכל מהלך החיים.
    ובכלל, קשה מאוד לדעת בגיל צעיר מי יכשר, הזהרו בבני עניים שמהם תצא תורה, עוד נרחיב כך בל"נ ואי"ה ועוד חזון למועד.

  21. לאחרונה ממש יצא פסק בעניין הגיוס שפורסם בכל הערים החרדיות ובתקשורת ואפשר לשאול את החתומים על אמיתתו.
    בפסק כתוב מפורש שאסור ללכת לצבא גם מי שאינו במסגרת לימודים ללא חילוקים ומציינים לפסק שהוזכר פה של הרב עובדיה, ואומרים שזאת התורה לא תהיה מוחלפת ומשמע שאין פה איזה אופציה לשינוי המצב, גם זה מזוייף?
    https://ynet-pic1.yit.co.il/cdn-cgi/image/f=auto,w=740,q=75/picserver5/crop_images/2024/04/07/SkkkOmeg0/SkkkOmeg0_0_0_1179_1644_0_x-large.jpg

  22. אינני יודע לדבר בשם רבנים גדולי תורה, אבל אין ספק שמה שנעשה היום במדינת ישראל, כאשר הצבא הפך לכלי ניגוח כנגד התורה, וכאשר יש רצון מובהק לחסל את עולם התורה, הנושא של הצבא כבר אינו נקודתי ספציפי אלא מצריך חשיבה מערכתית, במלחמה מי שמתפשר מפסיד, ואם זו נעשתה מלחמה כנגד עולם התורה הפשרות גורמות לנזק. וזו כוונת הרבנים החתומים.

  23. אז למעשה היתה הוראה כללית עוד משנת תשס"א כמו שמצטטים בפסק שלא ללכת לצבא גם מי שאינו במסגרת לימודים שלא כמו שטענתם… וקצת קשה לי על זה למה סוגרים את כל האופציות ללא שינויים בפני הציבור העובד ושלא לומד גם במצבים שלכאורה הם מלחמת מצוה וחל חיוב מהדין להשתתף בהגנה ובטענה שכל המסגרות הללו מקלקלות (דבר שהרבה אנשים מבפנים אומרים אחרת, למשל בשח"ר כחול) ואם כך אני חוזר לומר שצריך לאסור לצאת לעבוד בשום מקום כי יש שם עובדים לא כל כך מושלמים…

  24. אני לא שמעתי מעולם שמי שאינו לומד רשאי להשתמש בדיחוי כדי שלא ללכת לצבא, הרב שך היה אומר במפורש את ההיפך. הוא היה טועם שמי שעושה זאת רודף את עולם התוה, כיון שכאשר דבר כזה מתגלה יוצא שם רע על כל נושא הדיחוי. אינני מכיר את המסמך שצויין ובאיזה הקשר הוא ניתן.

  25. אמרו שלא להשתמש בדיחוי בכדי שלא לעשות נזק לישיבות באם זה יתגלה… אבל זה לא אומר שהסכימו שאותם שלא לומדים יתגייסו, הם יכולים לעשות קומבינות שונות לקבל פטור (כרגע התירוץ היחיד שעובד בכנסת זה תורתו אומנותו ולא רוצים לפגוע בו)
    ואם הרב המשיב לא מכיר את הפסק אז הנה עכשיו הרב רואה, לומר שלא מתכוונים למה שכתוב ב-2 פסקים שונים לא נראה לי שייך.

  26. אינני מכיר ואינני יכול לדון בכל מכתב שיצא אי פעם, אני כותב את שידוע בעולם התורה מאז ומתמיד ויחד עם זה מציין שיש בעיה להתגייס מחמת שאין מקום הולם לבני תורה, זו בעיה אמיתית ונכונה שכנראה עומדת ברקע הענין.

  27. אוקי, בנוגע לרקע העניין, מה בעצם הבעיה במיזם שח"ר? הבנתי שהיה איזה תקרית בעבר אבל כמדומני שכרגע העסק שם זורם בסדר גמור ושמעתי שהרבה מהמשרתים שם מאוד מרוצים וממליצים לאחרים

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל