לתרומות לחץ כאן

כסף צדקה שנגנב

שאלה:

שלום עליכם
בבית הכנסת יש כמה קופות כמו כספות חזקות מעוגנים לקיר . ששם שמים כסף לצדקה וכספי נדרים וכו . בית הכנסת נפרץ הקופות נתלשו מהקירות ונגנבו . מי אחראי על הכסף הזה? האם הגבאי או מישהו צריך להחזיר את הכסף של הצדקות האלה . יש לציין שבית הכנסת היה סגור כמו שצריך . תודה

תשובה:

שלום וברכה,

גבאי הבית כנסת ושום אחד מהמתפללים לא חייבים לשלם על גנבת הקופות צדקה.

בהצלחה.

מקורות:

כתוב בפסוק "כי יתן איש אל רעהו כסף או כלים לשמור" הגמרא דורשת שהקדש אין על זה חיוב של שומרים כיון שכתוב 'רעהו' והקדש אינו רעהו. וכן נפסק בשו"ע סימן שא ס"א. אולם בזמנינו אין הקדש, ובתי כנסיות שלנו נחשב לממון הדיוט, כמבואר בשו"ע סימן צה ס"א. ולכן אין את המיעוט של הקדש בבית כנסת.

חז"ל דרשו "לשמור" – 'ולא לחלק לעניים' ולכן גבאי צדקה שקיבל ממון עבור עניים אינו חייב בשמירה נגד הנותנים משום שכתוב לשמור ולא לחלק לעניים. וכלפי העניים אינו חייב לשלם, משום שזה ממון שאין לו תובעים. וכן נפסק בשו"ע סימן שא ס"ג ובסמ"ע שם ס"ק ט. 

ולכן הגבאי שקבע קופות, אין לו חיוב תשלומים נגד המתפללים כיון שלא נתנו לו לשמור להם אלא לחלק את הכסף לבית כנסת. ונגד הבית כנסת אין לו חיוב שמירה כיון שזה ממון שאין לו תובעים. 

ונחלקו הפוסקים בכספי צדקה שנפטר השומר האם הוא פטור גם מדיני שמים או שפטור לגמרי, דעת החוות יאיר – הובא בפת"ש שם שחייב בדיני שמים. אולם במקרה הנ"ל הגבאי שמר על הכסף בצורה הכי מקובלת – כספת שמחוברת לקיר, ולכן אם נפרץ הכספת הרי זה אונס, ולכן גם אם יש דין שומר לגבאי, אין עליו חובת תשלומים על גנבת הכסף.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל