לתרומות לחץ כאן

רכישת מניות/היתר עסקה כללית

שאלה:

שלום לרבנים.
אני רוצה לרכוש מניות של חברות טכנולוגיות שבעקרון הן "גויות". השאלות : האם זה מותר? במידה ויש להן שלוחות או חברות שנרכשו בארץ האם זה משנה לתשובה כמו גוגל שיש להם גוגל ישראל או חברת אינבידיה שרכשה חברה מקומית . מה עליי לבדוק ?
בתור רוכש פרטי עצמאי האם צריך לעשות היתר עסקא אם כן עם מי? עד היום השתדלתי שקופות הפנסיה יהיה במוצרים פיננסים בהכשר הבדץ העדה החרדית. מה דעתם בנושא? האם כדי להתחיל לסחור גם באופן עצמאי צריך התרת נדרים?
תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה,

אתה יכול לסחור בכל סוגי המניות, אין איסור לסחור בכל המניות בעולם בין של גויים בין של יהודיים.

היתר עסקה צריך לעשות רק אם אתה עושה עסק שיש בו ריבית, או שיש לך עסק פרטי טוב שתעשה היתר עסקה ותתלה אותו במקום ניכר לכל המתעסקים כדי שידעו שכל העסק מותנה בהיתר עסקה, ואם יהיה עסקה שיש בה חשש ריבית זה יהיה על דעת ההיתר עסקה.

קופות פנסיה יש עניין שיהיה בקרנות עם כשרות כיון שיש שם מקרים שהם משקיעים בדברים שיש חשש איסור, אבל עכשיו שאתה עצמאי ורוכש מניות אין חשש איסור ולא צריך התרת נדרים.

בהצלחה.

מקורות:

דעת רוב הפוסקים שהמשקיעים הקטנים אין להם בעלות בחברה ולכן אין להם שותפות בכל האיסורים שיש בחברה, ולכן מותר להשקיע בכל סוגי המניות.

נחלקו הפוסקים האם יש תוקף הלכתי להיתר עסקה כללי – היתר עסקה שעושה על כל העסקים. ונראה שגם השיטות שמתירים זה דווקא במקום שהצד השני יודע שיש לו היתר עסקה, ולכן אם יש לו עסק ראוי שיעשה היתר עסקה ויתלה במקום בולט, ובכך יראו וידעו שהעסקאות הם על דעת ההיתר עסקה, ויועיל לשיטות שהיתר עסקה כללית מועילה לאיסור ריבית. ואם ידוע לו בבירור על עסקה שיש בה חשש צריך לעשות היתר עסקה פרטית מול הלקוח.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל