לתרומות לחץ כאן

התייעצות בבשידוכים

שאלה:

שלום וברכה,
אני בוגרת סמינר בית יעקב ונמצאת כרגע בתקופת השידוכים.
יש דבר שמפריע לי וחוזר על עצמו עם רוב הבחורים שנפגשתי איתם:
סליחה על ההכללה הגסה אבל אני מרגישה שאין הרבה עומק.
ואני מדברת על בחורים באמת טובים ומהישיבות הכי טובות!
בחורים טובים ומוכשרים שבלימוד הם כנראה מצוינים ממש, אבל מעבר לזה זה לא כ"כ בא לידי ביטוי.
אתן דוגמא – אני באופי שלי טיפוס יותר מתבונן ואוהבת מוסר, מחשבה ועומק, ובעיקר בעבודת השם. שהחיים והמצוות יהיו עם מחשבה ולא כי ככה כולם עושים וזה המסלול שנולדנו אליו, ואיכשהו ההרגשה שלי עם בחורי ישיבות שהנושאים האלו פשוט לא מעסיקים אותם והם יותר חיים את החיים בלי להתעמק, וגם כל הלימוד וההתמדה (אם הוא בחור מתמיד) נובעת מלחץ חברתי נוראי ומרצון להיות הכי טוב והכי נחשב , כביכול המניע ללימוד ולשאיפה להיות ת"ח זה בשביל לפתח את האגו (וככל שהוא מישיבה יותר "נחשבת" זה יותר כך!)
האם אני מגזימה ובמקרה נפלתי על כאלו? או אולי אני צריכה לשנות כיון ולא לחפש מהישיבות הקלאסיות?
אשמח לעצה והכוונה. תודה רבה!

תשובה:

שלום וברכה

ראשית זה בודאי לא מדוייק, יש בחורים בעלי אופי כזה ואחר, סגנונות שונים וכו'. ובודאי יש מקום לחפש משהו מתאים, ויש בחורים עובדי ה' אמיתיים ועמוקים מאוד.

שנית, חשוב מאוד לדעת שיש שני הבדלים מאוד משמעותיים בין בחורים לבחורות בציבור שלנו, ואין מה לעשות, זה פשוט כך. ההבדל הראשון, הבחורות מטבען מעט יותר בוגרות כרגע, זה נובע ממחוייבויות שיש להן שהן הרבה יותר משמעותיות, מבחנים קשים ולאחר מכן עבודה תובענית וכו', בעוד שהלימוד בישיבות אולי באמת מאופיין בלחץ חברתי מסויים אבל אינו דורש עמידה ביעדים מאוד מוגדרים. ולכן, הם ב"ה שקועים בתורה מאוד וכו', אבל ככל שנדבר על בגרות, זה טיפה יותר באיחור, ובחורה שבוגרת באופייה עשויה להרגיש פער מסויים. המום הזה עובר מהר מאוד, כשהבחור אף הוא יוצא לחיים. זו נקודה שנרצה או לא נרצה היא קיימת.

נקודה שניה מורכבת משני חלקים, האחד, ההבדל באופי בין גברים לנשים, אינני בטוח שמה שאת מגדירה כעומק אלו הם העומקים המענינים גם גבר. אשה מטבעה יותר בעלת רגש, הגבר מטבעו יותר שכלי, יכול בהחלט להיות שהאשה תמשך יותר למוסר רגשי, בעוד שהבחור ירגיש את עצמו יותר בהתעמקות במחשבה שכלית, זה לא אומר שאין לו עומק ורצינות, אלא שתחומי התעניינות שלו בענין זה הם שונים, וכשנפגשתם לא מצאתם עדיין את השיח השווה בזה. השני, האשה מטבע הדברים יותר מוצאת את יהדותה ורוחניותה בעניני המוסר שאליהם היא נחשפת, בעוד שהבחור שכל יומו בתורה בגמרא ובהלכה, לפעמים פחות מרגיש צורך. זה לא אומר שהוא אינו עמוק, אלא שהוא מוצא את סיפוקו הרוחני בלימודו ופחות קשור לסגנון הזה שתופס אותה. ולכן, בחינת עומק אינה בדווקא בהתעניינות בנושא מוסרי שדובר בסמינר, כי הוא לא תמיד תואם את ההתעניינות שלו, אלא באופן הרבה יותר רחב ומקיף, ולאו דווקא בענין לימודי כזה או אחר. בכלל, חשוב שהפגישות לא ישאו אופי כבד מידי, בשלב הבירורים בודקים את רצינותו של הבחור וכו', שלב הפגישות נועד בעיקר למצוא חיבור בין אנשים. אינני אומר שלא לבחון גם את הנקודה הזו, אבל זה לא יכול להיות אופי מרכזי של השיח.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. תודה רבה על התשובה!! משנה לי את ההסתכלות על השוני.
    אם אפשר בבקשה לחדד נקודה אחת –
    נניח הבחור פחות מחובר לרגש במצוות, בתפילה וכו' יתכן וזה נטו מצד היותו גבר ולא אישה וזה לא מראה באמת על חיבור פחות לירא"ש ?
    ולגבי מה שהרב אמר שהפגישות לא יהיו כבדות, זה לא שרק על זה מדברים אבל כן חשוב לי לראות שאפשר לנהל גם שיח כזה ולא רק צחוקים/סיפורים וכו' (שגם זה חשוב)

  2. לא הייתי מגדיר פחות מחובר, אלא אופי החיבור הוא שונה. ודאי חשוב לבדוק נושא של יראת שמים אבל הוא לא חייב לבוא לידי ביטוי באופן הנשי. לכן הייתי מברר אצל חברים האם הוא מקפיד על זמן קריאת שמע בבוקר, היכן הוא מתפלל? מה מידת רצינותו ועוד. זה שהוא לא "משתפך" במילים בשיחה איתך אינו מעיד על חוסר יראת שמים. לצורך הענין, לפעמים יש אנשים שהיראת שמים שלהם באה לידי ביטוי בדקדוק במצוות, ויש אנשים שזה בא לידי ביטוי בתפילה מעומק הלב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל