לתרומות לחץ כאן

מאכל עיקרי עם מאכלים אחרים

שאלה:

שלום וברכה, אני זוכר ששמעתי שאם יש מאכל עיקרי ביחד עם אחרים אז הוא פוטר אותם אבל האם זה נכון גם למשל דג עם חתיכות שום או אורז מעורבב עם טונה, שמברכים על הדג ופוטרים את כל תוספותיו, ומברכים על האורז מזונות ופוטרים את הטונה?
תודה

תשובה:

שלום וברכה

יש שני אופנים בהם אנחנו נברך על העיקר ולא על הטפל:

1. כאשר מדובר במאכל אחד שמורכב מכמה מוצרים שונים, כמו אורז עם גזר מגורר או טונה, כיון שזה מאכל אחד, ברכתו אחת, והיא נקבעת לפי הרוב, ולכן נברך רק על האורז [חריג בענין זה כאשר מדובר במיני דגן, שהם קובעים את הברכה גם כאשר הם מיעוט כמבואר בתחילת סימן רח].

2. גם כאשר הם שני דברים נפרדים, אבל אחד בא באופן מובהק בשביל השני ואין לי בו רצון בפני עצמו. למשל, אדם שותה כוסית גדולה של ויסקי, ומחמת החריפות הוא מוכרח לאכול נגיסה מעוגה, אין לו רצון כרגע בעוגה כלל, זה רק בשביל להפיג חריפות, ולכן הוא מברך רק על הויסקי וגם הטפל נפטר בברכת העיקר.

מקורות:

שולחן ערוך אורח חיים הלכות ברכת הפירות סימן ריב:

סעיף א

כל שהוא עיקר ועמו טפילה (פי' דבר בלתי נחשב), מברך על העיקר ופוטר את הטפילה בין מברכה שלפניה בין מברכה שלאחריה; לא מיבעיא אם העיקר מעורב עם הטפל, אלא אפי' כל אחד לבדו; ואפילו פת שהוא חשוב מכל, אם הוא טפל כגון שאוכל דג מליח ואוכל פת עמו כדי שלא יזיקנו בגרונו, מברך על הדג ופוטר הפת, כיון שהוא טפל. הגה: וי"א אם הטפל חביב עליו, מברך עליו ואח"כ מברך על העיקר (אגור בשם א"ז); הא דמברכין על העיקר ופוטר את הטפילה היינו שאוכלן ביחד או שאוכל העיקר תחלה, אבל אם אוכל הטפל תחלה כגון שרוצה לשתות ורוצה לאכול תחלה כדי שלא ישתה אליבא ריקנא; או שאוכל גרעיני גודגדניות למתק השתייה, מברך על האוכל תחלה אף על פי שהוא טפל לשתייה, ואינו מברך עליו רק שהכל הואיל והוא טפל לדבר אחר (ת"ה סימן ל"ה /ל"א/). 

סעיף ב

מרקחת שמניחין על רקיקין דקים, אותם רקיקין הוו טפילה למרקחת, שהדבר ידוע שאין מתכוונים לאכול לחם. 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל