לתרומות לחץ כאן

ג'לטין בתוספי מזון לרפואה

שאלה:

שלום כבוד הרב,
אני לא יודע אם להגדיר את זה תוסף מזון, אבל אני סובל מטחורים חיצוניים מספר שנים. רוב הרופאים לא המליצו לי על ניתוח אלא על טיפול שמרני עם משחות. קראתי בחו"ל והבנתי שיש כל מיני תוספים שיכולים לעזור לטחורים להתרפאות או לשמור על המצב קיים שלא יהיה גרוע יותר. הבעיה היא שהכדור (לבליעה) מכיל ג'לטין. האם יש בעיה בלצרוך את זה? תודה רבה.

תשובה:

שלום וברכה

מעיקר הדין יש להקל בג'לטין בתרופות, בשונה מדברי מאכל, אולם כיון שמדובר בתוספי מזון שאולי יש כדוגמתם גם כשרים, אני ממליץ לא להשתמש אלא אם כן יש לכך סיבה רפואית מיוחדת, אם אין תחליפים יש על מה לסמוך להקל ככל שיש בכך צורך כמו זה שאתה מתאר.

מקורות:

בענין זה יש כמה חילוקי דינים: יש שהורו, שאם הג’לטין במצבו כשהוא לפני הכנסה למאכל הוא פסול רק מאכילת אדם אבל הוא ראוי לאכילת כלב יש איסור גמור לאוכלו, אך אם הוא אינו ראוי לאכילת כלב והוא כמו אבק ממש, אין בכך איסור, וכן הורה בהר צבי יו”ד סי’ פב. אך רבים מהפוסקים אוסרים גם באופן זה, כיון שלאחר שהג’לטין מעורב במאכל הוא חוזר ונהיה ראוי לאכילה, ראה מנחת יצחק ח”ה סי’ ה שקיבץ מדבריהם בהרחבה. וראה עוד ציץ אליעזר ח”י סי’ כה, ויביע אומר ח”ב סי’ יב. ותשובות והנהגות ח”ב סי’ שפא, שדנו רבות בשיטות הפוסקים בזה לכאן ולכאן, ויש שהורו היתר בזה לגבי תרופות המיוצבות על ידי ג’לטין.

למעשה לגבי מיני מאכל ממש נהגו כבר הכל להחמיר ולהשתמש רק בג’לטין מן הצומח או מבשר כשר, וכיום הדבר מצוי לרוב ואין כל בעיה להשתמש בו לבד, ולכן לגבי השמן דגים ודאי יש להחמיר שלא לצרוך ללא הכשר, ולגבי הכדורים, המיקל בשעת הצורך שקשה להשיג עם כשרות, יש לו בהחלט על מה לסמוך.

עוד על הפקת הג’לטין שאינו כשר ראה כאן.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. אני ממש מקווה שהמגיב יקרא את תגובתי.
    שנים סבלתי מבעיית טחורים קשה, סבלתי מזה מאוד,איכות החיים נפגעה ולפעמים נזקקתי לאמבטיה חמה מיד לאחר בית הכסא כדי להרגיע במשך כשעה את הכאבים והדימומים.
    חבל מאוד לסבול,יש פתרון והוא ניתוח.
    עברתי לפני כשש שנים ניתוח כריתת טחורים,ההחלמה מהניתוח היא קשה, כואבת ומייסרת,אבל לאחר כחודש וחצי אדם מרגיש כמו חדש ובסייעתא דשמיא סוף לבעיית הטחורים.
    אם רק תספור את הזמן שאתה מבזבז בטיפולים משמרים,משחות וכד,וכאבים ותכפיל נניח בעשר שנים,תוכל לסיים את השס בזמן הזה.
    אם תרצה עצות נוספות כתוב לי ואשמח להמליץ או לסייע [email protected]

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל