לתרומות לחץ כאן

כשרות כדורי רוטס HR לגבר

שאלה:

קניתי כזו קופסא של טבליות וראיתי שאין כשרות כנראה בגלל הג'ליטין – יש מקם להקל?? והאם יעזור לפתוח את הקפסולה ולצרוך רק את התכולה או שגם שם יש חומרים אסורים?.

תשובה:

שלום וברכה

אינני יודע במה מדובר ואם הנושא הוא רק הג'לטין, יש לשאול בחברות המייצרות לגבי הכשרות. לגבי ג'לטין בתרופות, מעיקר הדין יש להקל, בשונה מדברי מאכל, אולם אם מדובר בדבר שיש כדוגמתו גם כשרים, אני ממליץ לא להשתמש אלא אם כן יש לכך סיבה רפואית מיוחדת. ולכן בויטמינים אנחנו תמיד ממליצים לקנות רק עם הכשר.

מקורות:

בענין זה יש כמה חילוקי דינים: יש שהורו, שאם הג’לטין במצבו כשהוא לפני הכנסה למאכל הוא פסול רק מאכילת אדם אבל הוא ראוי לאכילת כלב יש איסור גמור לאוכלו, אך אם הוא אינו ראוי לאכילת כלב והוא כמו אבק ממש, אין בכך איסור, וכן הורה בהר צבי יו”ד סי’ פב. אך רבים מהפוסקים אוסרים גם באופן זה, כיון שלאחר שהג’לטין מעורב במאכל הוא חוזר ונהיה ראוי לאכילה, ראה מנחת יצחק ח”ה סי’ ה שקיבץ מדבריהם בהרחבה. וראה עוד ציץ אליעזר ח”י סי’ כה, ויביע אומר ח”ב סי’ יב. ותשובות והנהגות ח”ב סי’ שפא, שדנו רבות בשיטות הפוסקים בזה לכאן ולכאן, ויש שהורו היתר בזה לגבי תרופות המיוצבות על ידי ג’לטין.

למעשה לגבי מיני מאכל ממש נהגו כבר הכל להחמיר ולהשתמש רק בג’לטין מן הצומח או מבשר כשר, וכיום הדבר מצוי לרוב ואין כל בעיה להשתמש בו לבד, ולכן לגבי השמן דגים ודאי יש להחמיר שלא לצרוך ללא הכשר, ולגבי הכדורים, המיקל בשעת הצורך שקשה להשיג עם כשרות, יש לו בהחלט על מה לסמוך.

עוד על הפקת הג’לטין שאינו כשר ראה כאן.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. מחמירים בזה גם בילדים תחת 6?
    מצד אחד אין איסור כלפיהם והלשון הישיבתית אין את טעם האיסור או סיבת האיסור
    מצד שני תמיד אומרים שיש ספיה גם בקטן
    עם מי האמת

  2. לכאורה אין להחמיר, כיון שבחולה שאין בו סכנה הרי מקילים בזה בשופי, אחר שזו אכילה שלא כדרך, וקטנים גם נחשבים חולה שאין בו סכנה לענינים רבים.

  3. כאשר הכדור מכיל מאכלות אסורות, ההיתר לקחת אותו הוא רק משום שאכילה שלא כדרך הותרה לצורך חולה.התפיסה היא שויטמינים לא ניתנים מחמת חולי אלא לחיזוק המזג, ולכן אין להתיר משהו אסור בשביל לקחת אותם. ולכן ילד קטן דינו כחולה שאין בו סכנה מעצם מהותו, אבל ילד גדול יותר אין מקום לתת לו דבר אסור גם אם זה באכילה שלא כדרך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל