לתרומות לחץ כאן

ריבית והיתר עסקה ברכישת דירה

שאלה:

שלום,
חברה ביקשה ממני הלוואה להשלמת סכום לרכישת דירה, היא יכולה גם לגור בשכירות , יש לה את הכסף לזה, אבל היא מעדיפה לרכוש דירה ולשם כך היא צריכה הלוואה בנוסף למשכנתא.
שאלה 1- האם אני מקיים את מצוות הלוואה לצורך זה או שהמצווה היא רק לצרכים אמיתים (אוכל, לבוש וכו׳) ?
שאלה 2- האם מותר לי לקחת ממנה ריבית (כי את הכסף הזה תכננתי להשקיע ולהרוויח עליו) עם היתר עסקה? ואם זה אכן מותר, האם עדיין אני מקיים את מצוות הלוואה או שזה הופך להיות כעסק לכל דבר?

תשובה:

שלום וברכה,

1. יש מצווה להלוות לחבר כדי שירכוש דירה. למרות שניתן לשור דירה, ברור שרכישת דירה זה דבר מאוד חיוני, קשה לחיות בצורה קבועה בדירה שכורה, גם בגלל שאין יציבות במקום אחד, וגם מבחינה כלכלית. ולכן יש בזה מצוות צדקה להלוות לחבר כדי שיוכל לקנות דירה ולבנות משפחה בצורה יציבה.

2. אם אתה רוצה להלוות לו בריבית אתה צריך לערוך איתו היתר עסקה, וההיתר עסקה מועיל [אם קובעים על אחוזי ריבית סבירים] בדבר זה כיון שרכישת דירה זה באמת עסק.

גם להלוות עם רווחים בהיתר עסקה כדי לעזור לחבר יש בזה מצווה. ככל עסק שיש מצווה לעסוק עם ישראל כדי שירוויח. ויש מעלה גדולה של הלוואה ללא ריבית. ויש עלה פחותה הימנה של הלוואה עם רווחים, כדי לעזור לשני.

בהצלחה. 

מקורות:

כתוב בפסוק (ויקרא כה, יד) "וכי תמכרו ממכר לעמיתך או קנה מיד עמיתך" ודרשו חז"ל שאם אתה מוכר תמכור לישראל ולא לגוי. ואם אתה קונה תמכור לישראל ולא לגווי. דהיינו שיש מצווה לעשות מקח עם יהודי כדי שהוא ירוויח. ומכאן נלמד לכל עסקים שיש מצווה לעשות עסקים אם אדם שנזקק כדי שהוא יתעשר. ולכן אם יש כסף שרוצה להשקיע עדיף להשקיע אם אנשים שזקוקים לפרנסה ועזרה כספית.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל