שאלה:
בשו"ע שא,מב נפסק שתפילין המונחות בביזיון מותר לטלטלן פחות פחות מד' אמות. האם היתר זה נכון גם לגבי טלטול תפילין בכרמלית? מחד, מבואר בראשונים בעירובין לב,ב שאיסור טלטול פחות פחות מד' אמות חמור יותר כיוון שבקל עלול לבוא לידי איסור סקילה, וכן נפסק במשנ"ב תט,יב. מאידך, נראה שאיסור כרמלית הוא איסור חמור יותר, מצד שכרמלית נחשבת מדרבנן כאחת מרשויות שבת, ובטלטול פחות פחות מד' אמות אין איסור בעצם, שהרי בשו"ע נפסק שמותר ע"י שני בנ"א, וכל האיסור הוא שמא יבוא לאיסור תורה, ואולי בתפילין הקלו דווקא בזה וסמכו על מציל התפילין שידקדק בדבר.
תשובה:
שלום וברכה
אם אני מבין נכון, שאלתכם היא האם כשם שהתירו טלטול פחות פחות מ' אמות ברה"ר כך יתירו טלטול גמור בכרמלית, וכאן באתם לדון מה יותר חמור משתי אפשרויות אלו. אבל האמת, שאם נעיין בסי' שא שם, נראה שבעצם ההיתר הוא רק בדיעבד ובשעת הדחק כאשר כל שאר העצות שהביא השו"ע קודם לכן הן בלתי ישימות, ובעצם אין ברירה משום כבוד התפילין. ואם כן, גם אם זה אירע בכרמלית, ילך פחות פחות מ' אמות, שככל שניתן למעט באיסור כך יש לעשות.
מקווה שהבנתי דבריך.
השאלה מה הדין כאשר אין אפשרות ללכת פחות פחות מד אמות בכרמלית ,כגון חייל. האם להשאיר את התפילין או לקחת
בשו"ע שנב א כתב שלא התירו שבות גמור משום בזיון הספרים, לענין הכנסה מכרמלית לרה"י, ולכאורה גם לגבי טלטול ד' אמות. יש לעיין מה הדין כשעושה בשינוי.
שמא ספרים אינם כתפילין, שנאמרו בהן סוגיות בפני עצמן.
יתכן, יש לעיין. לעת עתה לא מצאתי משהו ברור.
השאר תגובה