לתרומות לחץ כאן

טלטול תפילין בכרמלית בשבת

שאלה:

בשו"ע שא,מב נפסק שתפילין המונחות בביזיון מותר לטלטלן פחות פחות מד' אמות. האם היתר זה נכון גם לגבי טלטול תפילין בכרמלית? מחד, מבואר בראשונים בעירובין לב,ב שאיסור טלטול פחות פחות מד' אמות חמור יותר כיוון שבקל עלול לבוא לידי איסור סקילה, וכן נפסק במשנ"ב תט,יב. מאידך, נראה שאיסור כרמלית הוא איסור חמור יותר, מצד שכרמלית נחשבת מדרבנן כאחת מרשויות שבת, ובטלטול פחות פחות מד' אמות אין איסור בעצם, שהרי בשו"ע נפסק שמותר ע"י שני בנ"א, וכל האיסור הוא שמא יבוא לאיסור תורה, ואולי בתפילין הקלו דווקא בזה וסמכו על מציל התפילין שידקדק בדבר.

תשובה:

שלום וברכה

אם אני מבין נכון, שאלתכם היא האם כשם שהתירו טלטול פחות פחות מ' אמות ברה"ר כך יתירו טלטול גמור בכרמלית, וכאן באתם לדון מה יותר חמור משתי אפשרויות אלו. אבל האמת, שאם נעיין בסי' שא שם, נראה שבעצם ההיתר הוא רק בדיעבד ובשעת הדחק כאשר כל שאר העצות שהביא השו"ע קודם לכן הן בלתי ישימות, ובעצם אין ברירה משום כבוד התפילין. ואם כן, גם אם זה אירע בכרמלית, ילך פחות פחות מ' אמות, שככל שניתן למעט באיסור כך יש לעשות.

מקווה שהבנתי דבריך.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. בשו"ע שנב א כתב שלא התירו שבות גמור משום בזיון הספרים, לענין הכנסה מכרמלית לרה"י, ולכאורה גם לגבי טלטול ד' אמות. יש לעיין מה הדין כשעושה בשינוי.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל