לתרומות לחץ כאן

שתיית כוס מים לפני קפה – ברכה אחרונה

שאלה:

שלום רב לאוהבי תורתך!

מנהגי הוא שלא לברך בורא נפשות אחרי קפה, כיון שלא נשתה רביעית ברצף.

אולם יוצא שבעבודתי אני פורש לפינת קפה, שותה כוס מים ומתחייב בבורא נפשות, ואז מכין לעצמי קפה חם ושותה אותו לאט לאט בשולחן עבודתי, על סמך אותה ברכת שהכל על המים.
איני מברך בורא נפשות עם המים לבדם מחמת ברכה שאינה צריכה, ומתכוון לברך בורא נפשות אחרי שאסיים את הקפה.

הבעיה היא לעיתים אני מסיים את הקפה רק אחרי שעה, ומחמת כך, לפעמים אני שוכח לברך בורא נפשות אחרי הקפה (אותה ברכה שהתחייבתי כבר בשתיית כוס המים).
ואני נבוך בעניין ולא יודע מה לעשות, כי אם אברך מיד אחרי המים, ושוב אברך שהכל על הקפה, זה יכול להיות ברכה שאינה צריכה.
ואם לא אברך, מציאות שאני שוכח.

וחשבתי שעדיף שאברך תמיד בורא נפשות על כוס קפה שאשתה, כיון שככל הידוע לי יש פוסקים המחייבים בורא נפשות על שתיית קפה איטית כיון שזו דרכה, וכך תמיד אברך בורא נפשות ואצא ידי חובה גם באותם מקרים שאשתה כוס מים לפני הקפה, כדלעיל.

ושאלתי לרבנים הגאונים מה עלי באמת לעשות כדי לצאת ידי חובה כראוי?

ברוכים תהיו!!

תשובה:

שלום וברכה

ודאי שהפתרון שהצעת לברך תמיד על קפה הוא לא פתרון נכון, כי אנחנו נוקטים לעיקר להלכה שלא מברכים כאשר לא שותים רביעית בבת אחת. לגבי לא לשכוח יש שתי אפשרויות, האחת לעשות תזכורת, משהו שאתה מניח לידך ומזכיר לך, אבל כאן עדיין יש בעיה, אתה מתאר זמן ארוך כל כך, הרבה מעבר לזמן שתיית קפה, שאני חושש שעובר גם שיעור עיכול משתיית המים, שיעור עיכול בשתייה הוא בערך חצי שעה, ואז גם לא תוכל לברך [אם כל הזמן שותים אפשר, אבל זו לא המציאות, לא שותים קפה שעה רצוף…], לכן נראה לי הכי טוב האפשרות השניה, במקום לשתות את המים לפני הקפה תשתה אותם אחרי הקפה, תיקח אותם איתך לחדר ותניח לידך, ואחר גמר הקפה תשתה גם מים.

ערב טוב וחנוכה שמח.

הצטרף לדיון

7 תגובות

  1. אני חושב שההצעה לשתות מים אחרי הקפה אינה מתאימה כיוון שבדרך כלל קפה גם מרווה ונמצא שאת המים ששותה אחרי הקפה שותה לא לצמאו ואין לו לברך ברכה אחרונה אחריהם.
    לכן ההצעה הנכון לענ"ד לשתות מיץ ולא מים לאחר הקפה,או לערבב מעט סוכר במים.

  2. חושבני לא יעזור לי מה שהציעו כאן.
    כיון שעכשיו אני צמא, וגם רוצה קפה. הקפה לא נועד להרוות אלא לרענן, והמים נצרכים עכשיו ולא יעזור לי להמתין איתם לאחר הקפה, שסיומו יכולה להיות רק בעוד חצי שעה מעכשיו.
    אני מבין שלא יהיה מנוס מלהפריד ביניהם, ולשתות מים ולברך עליהם ברכה אחרונה, ואחרי זמן מועט להכין את הקפה ואז אוכל לברך עליו ברכה ראשונה ללא חשש.

    – רק השאלה עכשיו היא –
    כמה זמן עלי להמתין מברכת בורא נפשות על המים עד ברכת שהכל על הקפה?

  3. זה לא פתרון נכון שהרי אתה עושה ברכה שאינה צריכה. הפתרון הנכון הוא לשתות את הקפה בשיעור זמן הגיוני ולא במשך שעה, ולעשות תזכורת לברכ האחרונה וככל שזה בתוך חצי שעה לשתיית המים אין בעיה.

  4. אל יחר אפכם בתגובתי, אולם זו הצורה באני שותה קפה מזה שנים רבות, ואין לי עניין למהר אותו. זו ההנאה והתועלת שלי ממנו. ובתוך האופן הזה אני מנסה להבין מה הדבר הכי טוב לעשות. (ולולי דמיסתפינא, הייתי אותר שאני גם לא חושב, לעניות דעתי, לכאורה, שאדם צריך לשנות את הרגלי מאכלו או שתייתו כיון שלכל צורה ואופן יש התייחסות הלכתית והוראות איך לנהוג הכי טוב שם. האם אני טועה?) שוב יישר כח גדול זה ממש אתר מועיל ברמה גבוהה ביותר! שה' ישלם שכרכם מושלם!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל