שאלה:
שלום וברכה
כלי בשרי שהוכנס בטעות למדיח חלבי עם כלים חלבים מה דין הכלי ?
בתודה מראש
תשובה:
אם המדיח כלים מגיע לדרגת חום גבוהה גם לאחר השטיפה עם חומר הניקוי [דהיינו שמנקה במים חמים ב' פעמים, אחד יחד עם החומר ניקוי, ולאחר מכן עוד פעם עם מים חמים], למנהג הספרדים יש להקל, ולמנהג האשכנזים יש להכשיר את הכלים, ואין להשתמש עם הכלי חרסינה. זה הכל כמובן כאשר יש שם שאריות בשריות וחלביות, אם הכל מלוכלך בפרווה והכלים לא בני יומם אין צורך בהכשרה.
אם רק בזמן הניקוי עם החומר ניקוי המים מתחממים יש להקל, בדיעבד, גם למנהג האשכנזים.
אבל זה הכל כמובן בדיעבד ולכתחילה אין להכניס כלים חלביים למדיח הזה.
מקורות:
עי' שו"ע יו"ד סי' צה סעיף ג במחלוקת השו"ע והרמ"א לגבי הדחת כלים יחד, וכתב הרמ"א שהכלים אסורים "ואין להקל", ואולם אם הניחו חומר ניקוי, בשו"ע כתב להקל והש"ך והט"ז והגר"א חלקו עליו, אולם בפ"ת (סק"ה) כתב ליישב דעת השו"ע שהקיל בזה רק בבשר בחלב, וכל שכן בנידון דידן שיתכן שיש להקל ביותר שהרי נחלקו הראשונים אם במקרה כזה נעשה איסור, ובפרט שמסתבר שיש שישים במים כנגד החתיכות שומן ועוף וחלב שבעין.
מה הבעיה ש בפעם השניה המים חמים הרי אינו ב"י והבעין כבר הלך לו בפעם הראשונה עם החומר הפוגם
למה אינו בן יומו? יש כאן כלים מלוכלכים יחד.
דסתם כלים.
ומה שנבלע עתה הבעין ע"י המים החמים, נבלע בפגם ואינו נעשה ב"י עיד"ז
הבעין נבלע בפגם רק עם יש הרבה סבון חריף.
ישנם מדיחים שקודם נכנסים מים רותחים ורק לאחר מכן הסבון.
הבעין ממש כבר הולך לו בשטיפה הראשונה ומה שאולי נשאר בשטיפה השניה הוא מועט ופגום
במילים אחרות מה לי שטיפה אחת או שתיים הרי לא יתוסף איסור בשטיפה השניה
(אלא עם בשטיפה הראשונה הוא ללא הסבון ורק בשניה אז באמת זו בעיה)
ובאלו זו בעיה של ממש, וכאמור.
הכל לפי הענין.
שלום וברכה
בכף בשרית במידח חלבי עם כלים חלבים?
(אני לא יודע איך המדיח עובד )
יש להקל לספרדים ?
תודה רבה
זה הנושא הנדון בשאלה, כיון שקל להגעיל כפית [בסיר מים רותחים כששניהם אינם בני יומן] אפילו בבית, אין סיבה להקל.
לכלים שהיו במדיח לא צריך לעשות כלום נכון?
תודה מראש
בודאי היה שישים כנגד טעם הכף.
השאר תגובה