לתרומות לחץ כאן

הנאה של שוכר מתוספת בנייה

שאלה:

אני שוכר דירה, שחצי מהמרפסת מקורה בשל תוספת בנייה של הדייר שמעליי, (אינני יודע אם בהיתר העירייה).
בחלק קטן מהמרפסת המקורה רציתי לסגור מחיצות ודלת (ליצור חדר עבודה כ- 7 מ”ר) עם איסכורית (פנלית), שכידוע הוא קיר מוכן מאלומניום ממולא בקלקר, ופשוט מחברים מסילות ברזל לרצפה ומשחילים שם את הקירות, וזהו.
הדייר מעליי רוצה תשלום מלא על התקרה שהיא הרצפה של המרפסת שהוא בנה.
כמה אני צריך לשלם? מגלגלין כפי מה שגדר (שו"ע קנח-ז)..? ואם אני יבנה תקרה לעצמי מאיסכורית? ללא השכן, הייתי בונה הכל לבד. כך עשיתי גם בדירה ששכרתי קודם.
תודה.

תשובה:

שלום וברכה,

שוכר שרוצה לסגור ולהשתמש בהרחבה של השכן, אם מדובר בסגירה זמנית כיון שמדובר בשוכר אין השוכר חייב לשלם חצי מהעלות שהוציא השכן, אלא צריך לשלם במה שנהנה מההרחבה של השכן. במקרה שלנו השוכר נהנה שלא צריך לשלם את התקרה של סגירה באיסכורית, ולכן חייב לשלם עלות של תקרה של איסכורית. ורק אם המשכיר יגלה דעתו שרוצה להשתמש בהרחבה יצטרך לשלם חצי מהעלות של היציקה – גם אם המשכיר יסגור בסגירה זמנית.

בהצלחה.

מקורות:

שכן שמתמש בהרחבה של שכן, אמרו בגמרא שאם גילה דעתו שהוצאה של השני מגלגלים עליו את הכל, ונעשה שותף בהרחבה של השכן וחייב לשלם חצי מהוצאות ההרחבה – היציקה של התקרה. במקרה שלנו שמדובר בשוכר, ודאי שהשוכר לא קונה חצי מההרחבה ולא נעשה שותף עם השכן ולכן לא יהיה חייב לשלם רק מדין 'נהנה' ואם נהנה שלא צריך לעשות תקרה מאיסכורית חייב לשלם עלות זו בלבד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל