שאלה:
שלום וברכה.
האם הסמרטפון הוא כלי שמלאכתו לאיסור? או מחמת חסרון כיס?
אני שואל על סמרטפון שכאשר הוא מכובה לא רואים כלום במסך.
ואם יש לו דין שמלאכתו לאיסור, האם מותר להוציא אותו מהחדר כשהוא מעורר או לפני שיעורר, אם שכחנו לכבות את השעון מעורר שבתוכו?
תודה מראש.
תשובה:
טלפון פשוט הוא כלי שמלאכתו לאיסור ולא מוקצה מחמת חסרון כיס, אבל טלפון שחסים עליו, שלא יגעו בו ילדים, ויש לו מקום שמור ולא סתם מניחים בכל מקום, הוא אכן מוקצה מחמת חסרון כיס, כמבואר במשנה ברורה בתחילת סי' שח, ולכן זה באמת לא רעיון טוב להשאיר אותו כשעון מעורר בשבת. באופן כללי לא כדאי לטלטל טלפון בשבת כשיש חשש השטלטול ישנה בו דברים על הצג – סימוני קליטה וכדומה.
תודה על התשובה.
בדרך כלל לא מקפידים שהילדים לא ישתמשו בהם, אם כן זה נותן לו דיו מלאכתו לאיסור.
השאלה היא אם שככתי לכבות את השעון של השבוע והוא יעיר אותי בשבת מוקדם. האם לטלטל אותו למקום אחר זה נקרא לצורך גופו ומקומו? כי אני לא צריך את מקומו אלא כאשר הוא מונח כאן הוא מפריע לי.
תודה.
זה נקרא לצורך מקומו.
וודאי ישנה דברים הטלטול! צג קליטה ועוד רגישויות של המכשירים האלה
בעיה זו הוזכרה וזה אכן מותנה בכך.
סליחה שאני חוזר ושואל, האם יש מקור לזה, שדבר שמפריע לי ואני רוצה לסלקו שלא יפריע, זה נקרא לצורך מקומו אע"פ שאני לא צריך את מקומו?
תודה.
ראה ארחות שבת פרק יט סעי' כו-כז.
השאר תגובה