לתרומות לחץ כאן

האם טוב לאדם לחיות או למות על קידוש ה'? / האם אדם יכול לבחור להזיק לחברו?

שאלה:

1.במצב הנוכחי עדיף לחטופים שירצחו אותם או שישחררו אותם?כי אם ירצחו אותם הם יזכו לחיי גן עדן ואם ישוחררו-לא בטוח שיעשו תשובה וגם אם יעשו לא יגיעו למקום גבוה בגן עדן מאשר היו נרצחים…
2.מה הטוב בניסים שעושה השם ומציל מרצח של יהודים על ידי המחבלים?(בהתייחס לאותו טיעון שרשמתי בשאלה 1)
3.אם לבנאדם יש תיקון שהוא יכול להגיע אליו רק במצב שהוא חולה והוא עושה תשובה ומתפלל כל היום בדמעות שהשם יסיר ממנו את המחלה,מה קורה במצב כזה?(כי התיקון שלו יכול להיות רק על ידי חולי במחלה לדוגמא:שהוא מגיע לכעס גדול עקב המחלה אז התיקון שלו זה להמנע מכעס שהוא במחלה)
4.אם אתה נכנס למקום סכנה בגלל מישהו אחר ואתה בעל כורחך במצב הזה -מה הדין כלפיך?לדוגמא אתה נוסע עם אבא שלך והוא לא נוהג בצורה בטוחה וגם אתה לא יכול להעיר לו בלי הפסקה כי זה אבא שלך,ופתאום הוא עושה תאונה קשה…

תשובה:

שלום וברכה

לגבי שאלותיך 1-3 בעצם אתה נכנס לסוג של כשל לוגי בעצם השאלה, כיון שהקב"ה עושה לאדם מה שטוב ונכון לו לפי תיקונו, אם יהרג סימן שזה מה שהיה נדרש לו, ואם לא יהרג סימן שעוד יש לו מה לתקן כאן בעולם הזה, כך שאין תשובה אחת לכולם. אלא שכאן תשאל נכונה, אם הקב"ה עושה לכל אדם מה שטוב, למה אנחנו מתפללים? וזו לא שאלה שנוגעת דוקא לחטופים אלא לכל אחד מאיתנו שמתפלל כל יום על פרנסה בריאות ועוד, בענין זה צריך לדעת, שעיקר מטרת התפילות הן לחזק אצלנו את האמונה שהכל מאיתו יתברך, ולכן, גם מה שאמור לבוא לנו, לא יבוא לפעמים אלא על ידי תפילות. כך מבואר ברש"י בבראשית "כי לא המטיר וכו'" אומר רש"י "לפי שאין אדם מכיר בטובתם של גשמים להתפלל עליהם", כלומר הצמחיה צריכה להיות והגשם אמור לבוא, הכל ממתין רק למישהו שיתפלל על זה. משום שאם הכל יבוא לנו בלי תפילות לא נזכור את ה' חלילה.

לסיכום, להתפלל צריך כי כך גזר ה' שיש דברים שיבואו לנו רק עם תפילה וכדי לחזק את האמונה. תפילות שכביכול לא עוזרות, לעולם לא שבות ריקם, אלא שבסופו של דבר מה שיקרה הוא מה שצריך להיות לטובת נשמתו של האדם.

לגבי שאלה 4, עסקנו בכך פעמים רבות, ככלל התפיסה המקובלת היא שלעולם אדם לא יכול לבחור להזיק לי, נכון הדבר שכאשר אדם מביא עצמו למקום סכנה או בא למקום סכנה, הוא צריך יותר זכויות כדי להנצל, ומעשיו נבדקים ולכן הזהירות שלא להכנס למקום סכנה. ראה כאן בהרחבה.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. ספציפית לגבי 1 מה עדיף אבל שיקרה?
    לגבי 4 אם בנאדם נכנס בעל כורחו למקום סכנה(מבחינתו הוא לא היה נכנס למצב כזה) מה קורה אז?לוקחים לו מהזכויות כדי לעזור לו?או שהוא יכול להיפגע למרות שהוא נכנס למקום סכנה בעל כורחו?

  2. 1. אצל כל אחד לפי ענינו, מה שעדיף שיקרה לו זה מה שבאמת יקרה לו, אם תראה שמת סימן שזה הכי טוב לו ואם תראהו חי סימן שזו היתה טובתו.
    2. אינני יודע, אבל הסברא אומרת שאם הוא נזקק לזכויות כדי להנצל אז בודקים אותו.

  3. מספרים שהסטייפלר פעם נסע עם נהג וכשהוא ראה איך שהנהג משתולל בכביש הוא ביקש ממנו לעצור בצד. בכביש ת״א ירושלים. לא רצה להכנס למקום סכנה. למרות שזה לא הוא שהכניס את עצמו למקום סכנה. אלא כביכול זה נכפה עליו מצד הנהג. בעל כרחו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל