לתרומות לחץ כאן

שהחיינו על רהיט יד שניה / ייחוד עם חמיה / ברכה על כופתאות קמח מצה

שאלה:

שלום,
1 . האם אפשרי לברך שהחיינו על כסאות יד שניה שרכשנו? כמובן שאנו שמחים מאוד בהם, והאם אפשרי לברך יום אחרי שרכשנו אותם , כיוון שאהיה לנו ספק אם אפשרי לברך.
2. דיני ייחוד – אבי הגיע אלינו לבית ואני אחרתי קצת , והוא היה בבית יחד עם אשתי ושתי בנותיי בנות הארבע וכן עם התינוקת בת חודשיים, האם יש בעיה של ייחוד כאשר יש ילדים קטנים בבית? וכן מאיזה גיל זה כבר מונע ייחוד .
3. דיני פת שאיבדה תואר לחם – אשתי טיגנה דגים מצופים בקמח מצה, כאשר נותרו לה בסוף הטיגון קמח מצה היא בללה אותם בביצה וטיגנה אותם בשמן חצי עמוק ( ז"א כחצי כופתאה הייתה מכוסה בשמן). האם הברכה האחרונה על דבר כזה היא מזונות או ברכת המזון ( לבני אשכנז)
תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה

1. המנהג הרווח היום שלא לברך על כלי בית וכדומה אפילו הם יקרים וחשובים, אלא רק על בגד חדש או פרי חדש, ראה שו”ת חתם סופר או”ח סי’ נה וסי’ קנו, ויש שנהגו מחמת כן לברך על פרי חדש ולפטור את הכלי החדש, וזאת משום שברכה כזו על כלים חדשים לא הוזכרה בגמרא ובראשונים, והיא מנהג מאוחר יותר, וכיון שהיום דור של שפע ואין כל כך שמחה בכלי החדש עדיף להמנע. כמו כן, הדבר תלוי מאוד במצבו של הרוכש, אם נחשבת היא חשובה לו באופן מיוחד ועוד ספקות, אלא שכמובן המברך לא הפסיד אם אתם שמחים מאוד, וגם יום אחרי שעדיין השמחה רבה אפשר לברך, שכך היא סתימת דברי השולחן ערוך ושאר אחרונים בסימן רכג.

2. באופן כללי ילדות פחות מגיל חמש לא יכולות לשמש כשומרות, אמנם יש כאן היתר של בעלה בעיר, אבל יש שסוברים שהיתר זה אינו נוהג במי שליו גס בה, כמו כלתו שיש ביניהם יחס חופשי של קירבת משפחה, ראה שו”ע אבהע”ז סי’ כב סעי’ ח. לכן טוב יותר היה כן להיות בבית כשהוא בא או להשאיר דלת פתוחה [למרות שגם בזה יש סוברים שאינו מועיל כשליבו גס בה]. ראה כאן בהרחבה.

3. הברכה על הכופתאות היא מזונות, כיון שזה מגובל בביצה ומטוגן בשמן עמוק. ראה משנה ברורה סי' קסח ס"ק נט.

ברכה והצלחה.

 
 

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל