לתרומות לחץ כאן

תוריתא דנהמא – מה זה?

שאלה:

מה הגדר של "צורת לחם"? האם זה משהו קבוע או שזה משתנה לפי הזמן והמקום? כל מקום אופים בצורה שונה ואני מאמין שגם בכל תקופה עושים שינויים.

תשובה:

צורת פת הקובעת לענין דיני ברכות הנהנין קביעות סעודה ועוד, אינו נוגע לצורת הלחם באותו מקום, אלא יותר למירקם של המאפה. למשל בבלילה רכה אין תוריתא דנהמא, וכן בבצק מבושל, וכן באיטריות למרות שזו בלילה עבה, מחמת דקותן ועוד.

ואם כוונתך לענין השינוי הנדרש בעשיית לחם חלבי, יש דברים מוסכמים כמו בורקס משולש, ויש אפשרות פשוט לעשות שינוי הניכר לבני המקום או שאינו נעשה כך אף פעם. למשל בתי עשתה השבוע לחמניות חלביות בצורת האות ר'.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. השאלה דווקא כן הייתה לגבי ברכת המוציא ושלוש ברכות. ספציפי לגבי לאפה/פיתה עיראקית. שהוא בעצם בצק שטוח אפוי שממלאים אותו בסלט, חביתה וכדו'. על רובם כתוב מזונות אלא שלאחרונה חברה אחת התחילו לכתוב על שלהם "המוציא. ברכת המזון אם אוכלים אחד וחצי". מישהו טען בפני שזה לא צורת לחם. ועל זה התעוררתי לשאול מהיכי תיתי. ומה בקשר לפיצה. או לפיתה רגילה. או מצות. ואם אכן הסיבה שעל מצות ספרדים מברכים מזונות כל השנה איך בפסח לא ואיך האשכנזים מברכים המוציא כל השנה

  2. אין סיבה שלא יחשב "צורה של לחם" כל הנושא רק קשור לבלילה, ובענין זה אצלנו בארץ יש חברות שכתוב המוציא ויש מזונות והכל לפי צורת העשייה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל