לתרומות לחץ כאן

גזל ע"י ילד מפגר

שאלה:

יש לנו ילד עם תסמונט דאון בן 24 ויש לו הפרעה נפשית של גנבות לא על אף אחד, ואין לנו מושג מה ההלכה מחייבת אותנו עם המוצרים שהוא גונב, ומדובר על מצב בו אין לנו מושג מניין נגנב ומניין הכסף וכו' הכל נעלם מעיננו רק זה שאנחנו רואים אותו עם המוצרים, על הגנבות הוא מטופל תרופתית ובמוסד דירות מותאם, מה אנחנו עושים עם המוצרים?, מותרים בשימוש, או עד שיבוא אליהו, לשמור אותם או לזרוק אותם, ממש מתסכל כי רבות אין על הגנבות שום סימן גם להחזיר לאנשים והוא משקר מניין לקח, בקיצור, צריכים הוראה מסודרת להנ"ל, תודה מראש.

תשובה:

שלום וברכה,

החפצים שאתם מוצאים בבית אחרי שהבן גנב והביא לבית נדון כאבדה שאדם מצא ברחוב, שאם יש סימן חייב להכריז ואם לא הצליח לאתר את המאבד ירשום את האבדות בפנקס שמור. אם אין בזה סימן [מסתבר שכך הם ברוב הדברים], הרי אלו שלו.

בהצלחה.

מקורות:

גנב שגונב אבדות צריך לדון אם סתם גנבה יש יאוש בעלים או לא, אבל בשאלה זו אין נדון של גנב, כיון שמדובר בבן שמוגדר כ'שוטה' ואין לו זכייה של גנב שמתחייב באונסים, והחפצים שמגיעים לביתך יש לדונם כחפצים שנפלו לתוך רשותך מיד המאבד, ואם הגיע לידכם אחרי יאוש הרי זכיתם בו. ואם הגיע לפני יאוש אם הבן שגנב עדיין שולט בזה זה לא נחשב שהגיע לידכם, ואם אתם מוצאים את זה בבית זמן מה אחרי שהוא גנב מסתבר שכבר נודע לבעלים והתייאשו. 

וראיה ששוטה אינו כגנב, שהש"ך סו"ס שמח הכריע שגנב בשוגג אין לו דיני גנב, ומכאן יש להוכיח כ"ש בשוטה שגנב שלא גרע מגנב בשוגג שאין לו דין גנב. וכן ראה דעת הקצות ריש סימן כה ואף הנתיבות הסכים איתו בזה ורק חלק עליו מצד אחר.

במחנ"א גזילה סימן ז הוכיח שאם גזל חפץ והיה סבור שהוא שלו אין לו דין גזלן, וגזלן חל עליו דיני גזלה רק אם התכוון לקחת את של חברו. ולדבריו אם לקח בטעות חפץ של חברו יתחייב להשיב מדין השבת אבדה, או מדין מזיק בטעות. ולפ"ז שוטה שגזל החפץ בידו אין לו דין חפץ ביד הגזלן אלא כאבוד מהבעלים.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. ראשית תודה רבה שנית נרשם נראה לנו בטעות "במחנ"א גזילה סימן ז הוכיח שאם גזל חפץ והיה סבור שאינו שלו אין לו דין גזלן", נראה שהיו צריכים לאמר אם גזל חפץ והי' סבור שכן שלו אז אין דינו גזלן…", לא כך?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל