לתרומות לחץ כאן

מעשרות לקניית אתרוג מהודר

שאלה:

אדם שרגיל לקנות אתרוג מהודר נניח ב500 ש"ח. והזדמן לו לקנות אתרוג יותר מהודר נניח ב800 ש"ח. האם את ההפרש יכול לכתחילה לתת ממעשרות.
ומה הדין כאשר יתכן שישיג לבד אתרוג באותה רמת הידור ב500. אבל כדי לחסוך טירחה וביטול תורה קונה את היקר, האם בשביל לחסוך ביטול תורה מותר לו לשלם ממעשרות?

תשובה:

שלום וברכה

תוספת הידור ניתן לתת ממעשרות, אבל לכאורה זה לא הייעוד הנכון למעשרות, הם ניתנים בדרך כלל לתלמידי חכמים עניים וזה עדיף על הידור כל כך רחוק באתרוג  [ב400 ש"ח ניתן למצוא אתרוג הדר שבהדר ואין צורך ביותר].

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. המעשרות לא ניתנים עבור תוספת ההידור בהכרח, אלא כדי לחסוך ביטול תורה. כי אתרוג מהודר ב400 דורש חיפוש ובדיקה. ובמחיר גבוה ניתן להשיג יחסית בלי מאמץ.
    כלומר במקום לתת מעשרות לכולל של אחרים שילמדו, נותן מעשרות כדי שהוא יהיה פנוי ללמוד
    האם גם אז זה לא לכתחילה?

  2. השואל הנכבד נתן סכומים מוגזמים ועל כך אכן מגיע התשובה שלא צריך. אבל עדיין השאלה בקשר למחירי שוק סטנדרטים. האם ראוי להוסיף עוד כמה שקלים מכספי מעשר בשביל אתרוג יותר מהודר למרות שזה יוריד מהסכום שהיה מועבר לת”ח עניים.
    וכאשר מלכתחילה התנו שיוכלו להשתמש בכספי מעשר לצרכים נוספים מעבר לתמיכה כאמור?

  3. לא ראינו אצל תלמידי חכמים חשובים שראו בחיפוש אתרוג בצורה סבירה ביטול תורה, אלא חביבות מצוה, ואם ב400 ש"ח זה מצריך אצלך חיפוש מוגזם מאוד, אזי אולי אתה מחפש אתרוג מעבר לצורך, מי אמר שההידור שלא יהיה בלעטל קטנטן למטה עדיף על ההידור לתת 400 ש"ח לת"ח שיכנס לחג יותר בנינוחות?

  4. למצוא אתרוג שיהיה גם זן חזו"א, גם גידול נאה, גם עם פיטם, וגם נקי [אפילו עם 2-3 בלאטלאך קטנים]. לוקח הרבה זמן למצוא בשוק תמורת 400 ש"ח.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל