לתרומות לחץ כאן

סירים בשריים וחלביים על הפלטה ועל הכיריים

שאלה:

שלו'.
1. תנור עם כיריים. התנור משמש לחלבי. מותר להרתיח דברים בשריים בכיריים? לפעמים המרק יוצא מהסיר.
2. אם כיריים משמשות לחלבי ובשרי. והרתחתי תבשיל חלבי ונשפך על אזור הכיריים. איך צריך לנקות? מותר להניח מיד לאחר מכן דבר חם בשרי?
3. צנרת של כיור שנשפך שם דבר חם בשרי, אם נשפך מהכיור השני משהו חלבי חם זה נחשב מבשל?
4. על פלטת שבת מותר להניח בערב דבר בשרי ובבוקר דבר חם חלבי? כאשר שמים ישר את הסיר על הפלטה.
5. הניחו בטעות תבנית אפיה של תנור פרווה מעל הפלטה של שבת ועל גבי התבנית חמגשית פרווה. מה דין התבנית? בפלטה היה ערב לפני סיר בשר שייתכן שנשפך קצת. כמו כן הפלטה מנותקת מחצות עד הבוקר עם שעון שבת. את הסירים מניחים ישירות על הפלטה.
תודה רבה!

תשובה:

שלום וברכה

1. אין קשר בין הכיוריים לתנור אלו פלטות נפרדות, וגם אם הכיריים בשריות תנור יכול להיות חלבי, יש להזהר שלא יגלוש בשר על דלת התנור, בעיקר כשהוא פתוחה, אבל זה לא שכיח.

2. צריך לנקות יסודי ולייבש. במידה ומדובר בכיריים גז זה פחות נורא, החצובות אחר כך מתלבנות, המשטח בחזקת טרף כמובן ואם נופל שם אוכל חם הוא נאסר, אבל החצובות מתלבנות, אבל בכיריים חשמליות שהכל משטח אחד, לאחר הנקיון מותר להניח סיר בשרי רק אם הוא יבש בתחתיתו לגמרי וגם לא יגלוש, אם הוא יגלוש ויש כאן עתה בליעות בשריות וחלביות בני יומן, הסיר עלול להאסר! לכן כיריים כאלו אנחנו ממליצים לייד נפרד לבשרי וחלבי ולא להשתמש באותם כיריים לחלב ובשר.

3. לא סביר שנשאר משהו בצינור, גםפ לא שכיח שהם יגעו זה בזה בתוך סבכי הצנרת כשזה עדיין יד סולדת.

4. בודאי שלא, אם רוצים להניח משהו הסוד השני, יש להניח לפני כן נייר כסף חדש נקי ורק עליו להניח.

5. בינתיים זה בחזקת פרווה.

[לגבי השאלה אם מותר בשבת להניח סיר ישר על הפלטה יש דעות שונות ואופנים שונים, אני מבין שיש לכם בזה דרך ברורה על פי רב, אם לא, יש לברר].

שבת שלום.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. 3. הכיורים מחוברים באותה צנרת. המרק נגע בתחילת הצנרת, אז הוא עשה אותה בשרית בגלל שהיה חם. כאשר שופכים משהו חלבי חם, וגם הוא נגע בצינור, זה לא בישול? למרות שהצינור הספיק להתקרר אחרי הבשרי. מה ההבדל בין זה לבין כף בשרית בת יומה שמערבבים איתה מרק חלבי רותח, זה לא אוסר כשאין שיעור ביטול?

    4. עד כה הניחו את הסירים ישירות על הפלטה. מה צריך לעשות בפועל? מה דין הסירים? הפלטה? ייתכן שנשפך משהו בשרי ולאחר כמה שעות שמו שם סיר פרווה או חלבי.

    5. מה הדין לאור הדברים שנוספו לשאלה 4?

    תודה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל