לתרומות לחץ כאן

ברכות הריח

שאלה:

הנני רוצה לקיים את מצוות מאה ברכות בכל יום, לשם כך בשבת אני רוצה לברך על בשמים בכדי שיהיה לי עוד ברכות שיגיעו למנין מאה ברכות כמובא בשו"ע.
ברכת "עצי בשמים" – אפשרי על הדסים. ברכת "עשבי בשמים" – אפשרי על נענע, אך לאחמ"כ ברצוני לברך "מיני בשמים" — על איזה מין לברך ??
כמו"כ ברצוני לדעת על איזה פרי באפשרותי לברך "הנותן ריח טוב בפירות" – הבנתי מהפוסקים שלא כדאי לברך.. אולי בכל זאת, מה המנהג?

תשובה:

מיני בשמים ניתן לומר על ריח המופק מהטבע אך אינו כצורתו, יש בשמים טבעיים כאלו. אבל לא כאלו שהריח בהם כימי ומלאכותי.

לדעת הגר"א כל פרי המיועד לאכילה אין לברך עליו הנותן ריח טוב בפירות, לדעת החולקים, אם נטלו כדי להריח בו ולא כדי לאוכלו – מברך, ראה הפרטים בסי' רטז.

לכן עדיף להמנע.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. בענין פרי האתרוג – לברך עליו הנותן ריח טוב בפירות. אם כעת לפני חג הסוכות אני קונה אתרוג למצווה [ולא מריח בו כלל], ובנוסף קונה ג"כ כמה אתרוגים נוספים פסולים או כשרים במיוחד אך ורק עבור להריח בהם ולברך את הברכה מידי שבת במשך השנה, האם זה אפשרי? כי הרי ידוע לכל שזריעת האתרוגים הם לא לאכילה, [ואין בזה את הפסול שכל הזריעה זה לאוכל ולא להריח כטענת החזו"א] אלא לברכה לקיום מצוות האתרוג, וגם כעת אני מקיים מצווה אחרת של ברכת הריח, אז בכל אופן יש פה ברכה, אז האם אז כל הפוסקים יודו שאפשר לברך הנותן ריח טוב בפירות?

  2. כן, אבל למען האמת מנסיוני אין להם ריח… ריח יש רק באתרוג עסיסי שנתנו לו להיות בשל ממש, בדרך כלל לוקטים אותם קודם, ואותם הבשלים לא מחזיקים המון זמן. אבל תנסה.

  3. כהמשך להנ"ל, כהיום שיש לקנות עצי פרי ננסים לגידול במרפסת הבית כדוגמת עץ לימון, האם אני יכול לקנות לכתחילה עץ לימון בתחילת גידולו ואני קונה אותו במיוחד ואני מגדל אותו במיוחד בשביל להריח את פירותיו, ואז אין בזה את הכלל שעיקרו לאכילה, ואז לפי כל הדעות יהיה לכתחילה ראוי לברך עליהם ברכת הנותן ריח טוב בפירות ??

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל