לתרומות לחץ כאן

צדקה בטעות

שאלה:

שלום רב!
חבר אמר שהבת שלו (בת 15) לומדת באולפנה עם בת של חבר אחר כשהאחרונה סיפרה לחברתה כמשיחה לפי תומה שהמצב בבית נוראי ושהאבא לא מתפקד כבר כמה חודשים ושיש שם גם בעיה קשה של סרטן בראש ושהאבא חווה התקף לב ושאין להם כסף אפילו לשבת וכו.. ובסוף היא גם אמרה שלמרות כל המצב הקשה, האבא (שהוא חבר משותף שלי ושל האבא של השומעת ושל כל מי שתרם..) לא מוכן בשום אופן שידעו על המצב שלו.. והיא גם הזכירה איזה דיבור של בעל השומר אמונים לגבי מי שיש לו מחלה שלא כדאי שידעו וכו..
מפה לשם האבא של הילדה שסיפרו לה האמין להכל ופרסם בקבוצת ואצ אפ משותפת של הקהילה שלנו (לשעבר קהילה גדולה של בעלי תשובה) שיש לנו חבר שנמצא הוא ומשפחתו במצוקה כך וכך וכו.. ושצריך לגייס דחוף כספים למספר חשבון כך וכך..(המספר חשבון של הבן של הנזקק).
אני הייתי כנארה הראשון שתרם אבל הצלחתי לקלוט במי מדובר לפי העיר והשם משפחה.. ואז כמובן שהוא מחק את הפרטים להעברה שהוא מסר ואני התנדבתי לאסוף את כל הכסף לחשבון שלי ואז להעביר לחשבון של הבן..
ובאמת ככה אספנו בערך 11,000 ש"ח למרות שמדובר באנשים שרובם תפרנים ולמרות שהם לא ידעו למי הם תורמים, הם סמכו עלי ועל החבר האבא של הילדה שסיפרו לה..
במקביל ניסנו להפנות שאלה לרבי מאמשינוב אם מותר לפרסם את שמו של הנזקק בצורה כלשהי בשביל להציל את המשפחה מכיוון שכידוע כשרוצים לאסוף סכומים גדולים זה כמעט בלתי אפשרי כשלא יודעים מה מו מי…
בשלב מסויים משהו הציק לי בסיפור הזה ועשיתי מעשה אולי שלא כהוגן אבל ענו לי כהוגן.. פניתי אל מי שהיה הרב של הקהילה שלנו אשר מכיר היטב את הנזקק ואמרתי לו שאני חושב שאם אני יגיד רק לו את השם אז אני בטוח שהרב ימצא בחוכמתו את הדרך לעזור לו בצורה הכי נכונה..
כך עשיתי ולבסוף התברר משיחת בירור שהרב עשה עם אותו בן אדם "נזקק" שלא דובים ולא יער ולא היו דברים מעולם!(ולדברי הרב אין מצב שהוא ישקר לו) לאחר בירור יותר מעמיק של האבא הנזקק שכבר נהיה מעורב בסיפור.. התברר שהבת שלו נמצאת במצוקה מחמת כל מיני משברים שהיו להם בבית בחיי הנישואים והיא זו שלקחה את זה הכי קשה והיא לומדת באולפנה של ילדות בעיתיות ומסיבה כזאת או אחרת היא המציאה את הסיפור הזה בפני חברתה ולאח שנתן את החשבון היא אמרה שהיא עובדת והיא רוצה שהוא ישמור לה את הכסף ולמעשה הכסף נמצא במלאו בחשבון של האח!
אבי הנערה מבחינתו היה רוצה להחזיר את כל הכסף ולהתנצל בפני כל הקבוצה.. אלא שישנה כאן בעיה של לשון הרע כלפי בתו..
השאלה שלנו היא.
א)האם חייב להחזיר(האב הוא אמנם אברך כולל עני, אך לא במצוקה כל כך קשה שעל דעתה לכאורה תרמו את הכסף, אלא הוא נמצא במצוקת עוני כמו רוב חברי הקבוצה)

ב) על מי מוטל להחזיר? עלי בתור גבאי? על האבא של הילדה?
על החבר הראשון שפרספ בקבוצה?
אשמח לדעת מה הדין?

-אני חשבתי בתור פתרון לתסבוכת הזאת כדיי לא להכשל בלשון הרע ומאידך להשיב את הכסף.. לספר לאנשים שישאלו…שהמצב הסתדר הרבה מעבר למצופה עקב ההתערבות של הרב. ולאחר זמן מסויים(כדי שזה יהיה אמין) לפנות אל התורמים ולומר להם שהנזקק לשעבר מתעקש להחזיר להם את הכסף מכיוון שהוא ברוך השם הסתדר והוא יודע שגם מצבם לא הכי טוב ושהוא מתעקש שכך יהיה..

ובכן מה דעתכם על העצה ומה הדין בכל הסיפור ההזוי הזה.

תשובה:

אני חושב שהעצה שלך נכונה וטובה. כלומר ברור כל הנתינה כאן היתה בטעות, ומצבו של האדם הזה לא שונה משל שאר חבריו ועל דעת כן לא היו נותנים לו, והדרך שהצעת מכובדת ודיסקרטית וזה בסדר גמור. מה שלא ברור לי כאן בסיפור זה מדוע בנו שיתף פעולה בצורה כזו עם כל הענין… הפרט הזה חסר כאן בכל הסיפור.

בשורות טובות ושיהיה תמיד רק שפע לכולכם!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל