לתרומות לחץ כאן

סוכה – שלוש דפנות

שאלה:

שלום יש לי סוכה גדולה עם סכך ומעליה בד שמשונית ואני רוצה לפתוח את השמשונית חלקית רק בפינה אחת (לגודל כשר של סוכה) אולם אקבל רק שתי דפנות כשרות בפינה שהכשרתי כסוכה האם כשר או שצריך להוסיף דופן או טפח ?

תשובה:

ברור שחייבים להוסיף עוד דופן, ולא מספיק טפח, בגמרא בסוכה ז א מבואר שדופן שלישית טפח זה ביחד עם צורת הפתח עד סופה.

במידה ואין ארבע אמות מהדופן השלישית עד הסוכה הכשרה – ויש שמשונית למעלה, זה קצת פחות משני מטרים, ניתן להכשירה באמצעות הדופן המרוחקת מדין דופן עמוקה, תכתוב מידות מדוייקות ונוכל לסייע יותר ממוקד.

מקורות:

שולחן ערוך אורח חיים הלכות סוכה סימן תרל סעיף ב – ד

סעיף ב

דפנות הסוכה, אם היו שתים זו אצל זו כמין ג"ם; עושה דופן שיש ברחבו יותר על טפח ומעמידו בפחות מג' לאחד מהדפנות, ויעמיד קנה (כנגד הכותל) (טור) כנגד אותו טפח, ויעשה לה צורת פתח שיעמיד קנה עליו ועל הטפח, וכשרה אף על פי שהקנה שעל גביהן אינו נוגע בהן. הגה: ואם הטפח והדופן מגיע לסכך, אין צריך קנה על גביהן (מרדכי הגה"מ פ"ד); ומה שנהגו בצורת הפתח עגולה הוא לנוי בעלמא (כ"כ המרדכי). 

סעיף ג

היו לה שני דפנות זו כנגד זו וביניהם מפולש, עושה דופן שיש ברחבו ארבעה טפחים ומשהו, ומעמידו בפחות משלשה סמוך לאחד משתי הדפנות, וכשרה; וגם בזה צריך לעשות צורת פתח, שיתן קנה מהפס על הדופן האחד; וי"א שאין זה צריך צורת פתח. הגה: אבל אם איכא דופן ז' בלא לבוד, א"צ כאן צורת הפתח עד סוף הכותל, הואיל ואיכא דופן ז' שהוא שיעור הכשר סוכה; וכל שכן שאין צריכים צורת הפתח כשהדופן שלימה; ומה שנהגו בצורת הפתח כשיש לה דפנות שלימות, אינו אלא לנוי בעלמא (ר"ן והמגיד פ"ד וכל בו וב"י בשם מרדכי). 

סעיף ד

במה דברים אמורים, בעושה סוכתו במקום שאין דופן אמצעי כנגדה; אבל העושה סוכתו באמצע החצר, רחוק מדפנות החצר, אף על פי שאין לה אלא שתי דפנות זו כנגד זו, די לה בתיקון המתיר כשתי דפנות העשויות כמין גם. 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל