לתרומות לחץ כאן

הטמנה בשבת – דבר המוסיף הבל לפי הידע הפיזיקלי היום

שאלה:

אני לא מבין איך חכמים אומרים שיש דברים שמוסיפים הבל, הרי המציאות הוא שאין דבר כזה. זה בלתי-אפשרי לחוקי הפיזיקה "ליברא אנרגיה"

תשובה:

שלום וברכה

אינני בקי בחוקי הפיזיקה, גם לא הצלחתי למצוא חומר מדוייק על מה שהצגת, אני רק יכול לומר נקודה אחת.

אינני חושב שחכמים באו לומר כאן כלל מדוייק בפיזיקה, אלא ליצור חלוקה בין הטמנה בדבר שההטמנה בו לא יוצרת כל התחמצנות וחידוש של החום, כמו שמיכה בעלמא שהיא רק משמרת במידת מה את החום הקיים, לבין דברים שמחמת התסיסה שלהם וכדומה הם דומים יותר לאש, כיון שיש להטמנה בהם תוצאה ומשמעות עד כדי שדברים עשויים לגמור את בישולם בהם, וכיון שיש להטמנה בהם תוצאה, יותר חששו שאם יטמין בהם יבוא גם להטמין ברמץ ולחתות בגחלים ועוד. כשאתה מדבר על גזירת חכמים שבאה למנוע איסור של דבר אחר, אין צורך לכללי פיזיקה מדוייקים, כי הדבר אינו אסור מחמת עצמו אלא מחמת מה שיכול לגרום ההיתר שלו בשבת לטעות של אנשים הנוגעת לגחלים ממש.

ככלל יש טעות רווחת בעיקר אצל רבנים מחזירים בתשובה ועוד, כביכול חז"ל היו בקיאים בכל המדעים ברמה מקצועית עד כל המידע הקיים היום, וכך כביכול נוצרות שאלות, בעוד שזה ממש לא כך, חז"ל ידעו את כל הנצרך להם לקביעת ההלכה ולא יותר, ובהחלט נסמכו על ידיעות חכמי העולם במדעים הללו כפי שהיו בזמנם, כך כותב הרמב"ם בפירוש בס' מורה נבוכים, ואין בכך כל פגם במעלתם, הם היו בקיאים בכל חדרי התורה, היתה להם ידיעה מקיפה ברצון ה' ובתורה והיו אנשים רוחניים, הם לא ידעו בהכרח את כל גילויי המדע בכל אלפיים השנים שאחריהם, ולא נזקקים לכך, משום שהם לא עסקו בחקר העולם אלא בתפקידו של האדם עלי אדמות.

ומכל מקום כאן זה לא נוגע כי כלל אין להם צורך בידיעה מדוייקת, הנושא היה לא איסור עצמי אלא דמיון לגחלים העלול לגרום טעות לאנשים.

שנה טובה ומבורכת.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. שמעתי גם שמדעית הכלים שלנו לא בולעים כלל כיום. ואף על פי כן תורה לא זזה ממקומה

    כמדומני נאמר לצירוף סברא זו להקל פעמים השאלות מסויימות

  2. שלום
    שאלה קשורה לנושא
    האם מותר להרוג כינה בשבת כאן לכאורה חייבים לדעת את המציאות המדויקת דבר שלא היה אפשרות לדעת בזמנם?

  3. זה אכן נושא ידוע אבל לא הבנתי את הקשרו כאן, השואל מציב בעיה מהותית, לפיה העודות המדעיות המתוארות בפרק במה טומנין אינן תואמות את הידע המדעי שיש לנו, ומעולם לא תאמו.

  4. אסור להרוג כינה בשבת, לא ברור אם הכינים שיש לנו היום הן משהו אחר ממה שדיברו חז"ל, או שגם כאן קיימים דברי הרמב"ם, או שיש כאן חידוש הלכתי שלפיו דיני הריגת בעל חי בשבת תלויים לא במציאות המצדעית אלא במה שנראה לעין האדם, ולנו הם לא נראים כפרים ורבים אלא ככאלו הנוצרים מן הזיעה.

  5. נכון אבל שם היא נקבעה על סמך מציאות עובדתית נונה, השאלה יא שכאן הוא טוען שפיזיקלית מתברר שזה רק נראה כך לעין אבל זו לא אמת, אינני בקי, אבל הסברתי שזה לא רלוונטי.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל