לתרומות לחץ כאן

מעלון בשבת – מכון צומת

שאלה:

שלום רב
האם ניתן להשתמש במעלון באישור מכון צומת ללא חשש לחילול שבת.
תודה

תשובה:

שלום וברכה

לפי דעת פוסקים רבים אין להשתמש במעלון זה בשבת. המעלון הזה מבוסס על פתרון שבמכון צומת נקרא גרמא, לפי כיון שיש מנגנון השהייה ורק לאחר כמה שניות המכשיר מתחיל לפעול, בצירוף זאת שבתחילה החולה לוחץ על כפתור שאינו פעיל וסורק אלקטרוני מאתר את הלחיצה ומתחיל בפעולה, זו אינה פעולה ישירה אלא גרמא.  רבים חלקו על הגדרה זו, וקבעו שכל דבר שמובנה בגוף המכשיר, ויפעל באופן מוכרח כתוצאה מהלחיצה על הכפתור הוא לא גרמא אלא פעולה ישירה. לאדם המפעיל את המכשיר אין הבדל מה הם התהליכים הפנימיים של המכשיר, כיון שזה מוכרח ומובנה זה נקרא מעשה ישיר של האדם.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. הגרש"ז אוירבך החשיב גם דבר שמובנה בגוף המכשיר כגרמא, כמבואר בשו"ת מנחת שלמה (א,י ובפרט אות ו; א,יג), וכן מבואר בשמו בנשמת אברהם (מהד' תשנ"ז, ח"ה עמ' רכט [וראו בהקדמה לכרך זה, עמ' 7, על הדברים שהביא בשם הרשז"א: 'כל דבר ששמעתי ממנו, קודם הראיתי לו את מה שכתבתי בשמו, ורק עם קבלת הסכמתו – הן לתוכן והן לסגנון – הרשיתי לעצמי להדפיסו. וכן מו"ר הגרי"י נויבירט שליט"א עיין במיוחד בכל מה שהבאתי בשם הגאון זצ"ל, ובהרבה מקרים גם שוחח עם מורנו ורבנו זצ"ל על הנכתב בשמו – הכל כדי לוודא שלא הודפס דבר שלא מטעמו ובהסכמתו של הגאון זצ"ל']), והדברים הובאו בשולחן שלמה (שא,יג,ג עמ' תלא), וכן כתב בשמו מרן הגר"א וייס (במכתבו שנדפס ב"תחומין" לד עמ' 28): 'לגבי מכשירי הגרמא […] למיטב ידיעתי, מרן הגרש"ז אוירבך עודד את העושים במלאכה, ואף נתן עינו ולבו על כלים אלה'. וכן מסר בשם הגרשז"א גם הג"ר יצחק קויפמן (בית אהרן וישראל פו [תש"ס], עמ' עה): 'נאמר לי בעדות נאמנה, שהתיר במפורש מכשיר גרמא לצורך חולה', וכן הובא בשם הרשז"א בספר חכו ממתקים (א, עמ' קנח): 'שאלו פעם את רבינו, מהו שאדם נכה ישתמש בשבת במכשיר טכנולוגי מסויים אשר הותקן במיוחד לשבת, בכך שהפעלתו מתבצעת באופן של גרמא וכו'. רבינו השיב שמותר. שאלוהו: איך שייך לצאת לרחוב ולהשתמש בפרהסיא עם מכשיר כזה שאינו שבתי. תמה רבינו על עצם השאלה ואמר: אם המכשיר מותר, אז מותר גם בפרהסיא [ובהערה, אות לח: 'שמעתי לפי הגה"צ רבי חיים וואלקין שליט"א, המשגיח דישיבת עטרת ישראל']'.

  2. לעת עתה לא מצאתי התייחסות ישירה של הגרש"ז אויערבך למנגנוני הגרמא של מכון צומת [יש הרי אופנים שונים לגרמא] והסרתי את שמו מהתשובה, אגב מה שהבאתם מדבריו במנחת שלמה אינו רלוונטי, שם מדובר שבאמת אין התייחסות ישירה בין פתיחת המקרר להשפעה על המנגנונים הפנימיים כאן האדם לוחץ על כפתור ההפעלה היוצר את פעולות השרשרת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל