לתרומות לחץ כאן

כספי מעשר לקופה משפחתית לצורך חופשה

שאלה:

בס"ד

כבוד הרבנים שליט"א

אחר ברכת תודה לעומדים בראש הבית הוראה.
ולרבנים וכלל המסייעים לאתר קדישה ה'דין'
שעזר וסייע לי לקבל מענה דחוף,
על עשרות רבות של שאלות.

אבקש לשאול כדלהלן.

אמא שלנו אלמנה שהתאלמנה בצעירותה, מארגנת כל שנה נופש משפחתי מורחב, שחשוב לה מאוד לצורך גיבוש המשפחה, לצורך כך כ"א מהמשפחה משלמת את חלקה, אולם מאחר ולא כולם יכולים לעמוד בכך, הקמנו קופה משפחתית, באחריות האמא שתחי', ומי שיכול מכניס בקופה זו, כדי שממנו היא תתקצב לאלו שלא יכולים לעמוד במלוא המחיר, וכעת שואלים האם יכולים להכניס שם לכתחילה מכספי מעשר, כשהאפשרות שגם זה שתורם מעשר יקבל סבסוד מהקופה המשפחתית, [כמובן שלא מותנה המעשר בקבלת סבסוד] אלא הם שני חשבונות נפרדים.

בברכה ותודה מראש על המענה
ותזכו עוד רבות לעמוד על המשמר

תשובה:

שלום וברכה

יש כאן למעשה שתי שאלות.

שאלה ראשונה, גם אם זה בודאות לא יגיע לנותן בחזרה אלא לאחיו, האם ניתן לתת זאת ממעשרות. כלומר האם אחיו הוא בגדר עני שניתן לממן לו את ההוצאה הזו ממעשר כספים.

זו שאלה שאתם יודעים בינכם לבין עצמכם, מה שחשוב לאמא שתעשו נופש משותף אינה סיבה מספקת כדי לתת ממעשרות, אלא רק אם באמת האח עני ואינו יכול לממן חופשה למשפחתו והחלטנו שזה צורך שראוי לתת לו אותו כדי שהילדים יהיו שמחים ולא יחושו בעוניים וכו'.

במידה והחלטנו שניתן לתת לאח הזה מכספי מעשר את החופשה, ניתן לכאורה להקל ולומר שהואיל ובאופן עקרוני הכסף שאתה נותן הולך לאח, ורק המותר אם יהיה אולי יחזור ואז זה ילך לילדיך שגם לגביהם לא מוטלת עליך חובה לתת להם את החופשה, ולכן במידה והם זקוקים לכך יש צד קולא לתת ממעשרות.

אבל אין ספק שיותר מהודר שרק העני יקבל ולא הנותנים.

ברכה והצלחה ושיהיה תמיד רק שפע.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל