לתרומות לחץ כאן

מחיקת השם שנכתב עם קוים בין האותיות

שאלה:

מורה כתב על הלוח שם של אלף דלית בהפסקי ק-ו האם יש היתר למוחקו?

תשובה:

יש בענין זה שיטות שונות, ובודאי יש לחוש לכתחילה שלא למחוק ולכן גם אין לכתוב כך לכתחילה.

מקורות:

תשובות והנהגות כרך א סימן תרלח:

"נראה שהקו לא מועיל, כיון שנקרא יחד הוי שם ואסור למוחקו, ומה שנהגו בקו הוא להורות שאינו מתכוון לכתוב לקדושת השם. אבל לדידן גם אם לא נתכוון לשם השם, כיון שנכתב באופן שנקרא כשם השם, יש בו אסור מחיקה. וראוי למחות באלו שכותבים אלקים עם ה' כשמו יתברך, וכן בעשיית קו בין היו"ד והמ"ם גם כן נראה שדינו כשם ואסור למוחקו, כיון שבזה כונתו להשי"ת ונקרא בשמו ית', ומצאתי שפירש כן להדיא בשו"ת אבני נזר (ח"ב יו"ד שס"ה) וראוי להזהיר על זה, רק יש לכתוב אלקים שאז אין בזה קדושה כיון ששמו יתברך לא מופיע כלל אלא באות ה', וכן בשו"ת "שלמת חיים" מהגרי"ח זוננפלד זצ"ל סי' שס"ו כתב בשמות שאינו נמחקים אף שעושה קו בין האותיות צריך גניזה. 

ומיהו אף שראוי להחמיר כן, אין דין זה ברור אצלי שהרי בהפסקו הקו שינה צורתה ושוב אין בזה קדושה כלל, וכעין זה מבואר בש"ע הקדוש האריז"ל שאיסור הוגה השם באותיותיו היינו אפילו קורא האותיות לבד בלי נקודות, אבל אם מפסיק בצירי מותר, ומוכח שבהפסקה נשתנה ומותר, ואם כן גם כאן דמוכח ששינה בכתיבתו אין בו קדושה". 

לגבי עצם הנושא בלוח כיתה המיועד למחיקה:

התשב"ץ (א,ב) אסר למחוק פסוקים שנכתבו על לוח של מלמדי תינוקות, וכראיה הביא את הגמרא שאוסרת על רחיצת שם שנכתב על בשרו של אדם ומכאן שאסור למחוק גם כתב שאינו מתקיים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל