לתרומות לחץ כאן

הנחת תפילין של רבינו תם לפני תפילין של רש"י

שאלה:

שלום,
מי שיש לו בשעת תפילת שחרית רק תפילין של רבינו תם אך אחרי תפילה יהיה לו אפשרות להניח גם תפילין של רש"י, איך יותר מומלץ לעשות: שיתפלל שחרית בלי תפילין כלל ואחרי תפילה יניח תפילין של רש"י ואחרי זה תפילין של רבינו תם או שיניח תפילין של רבינו תם ואחרי תפילה יניח תפילין של רש"י?
תודה רבה!

תשובה:

על פי סוד סדר התיקון הוא קודם רש”י ואחר כך רבינו תם, כך מובא בשער הכוונות דרושי התפילין. כמו כן, כאשר מניחים מיד לאחר שחולצים של רש”י ברכת התפילין חלה גם על של רבינו תם, ראה אשל אברהם בוטשאטש בסי’ לד, אבל אם תעשה להיפך ההנחה של רבינו תם היא ללא ברכה. אבל אם אי אפשר מותר לעשות גם כפי שהצעת. ראה שו”ת רב פעלים ח”ב סי’ ה.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. תפילה ללא תפילין? מה בקשר לנושא של עדות שקר? ברור הרי שהוא גם יקרא ק”ש במהלך התפילה! וכי לא עדיף להניח ר”ת מאשר לקרוא ק”ש ללא תפילין?

  2. האמת שקשה עלי ההכרעה בענין זה. [הנקודות שעוררת לא בהכרח באופן לפתרון על ידי תפילין של רבינו תם עד כמה שהעיקר להלכה כרש"י, אלא שעצם הענין לא מוכרע אצלי באופן מוחלט].

  3. מחילה, עיין שער הכוונות שכתב שעפ"י הסוד יניח רש"י ור"ת יחד, ולא שרש"י קודם לר"ת, ואולי יש סיוע מדברי רבינו האר"י שהתפלל מנחה עם תפילין דר"ת, שגם בנידון דידן יכול להתפלל שחרית מעוטר בתפילין דר"ת, ואם לא יועיל לא יזיק.

  4. זה ויכוח רחב בין גדולי המקובלים אם מניחים יחד או בזה אחר זה, השואל כאן שואל למנהג קהילות החסידים והמקובלים האשכנזים שמניחים דוקא בזה אחר זה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *