שאלה:
שלום!
האם חזרת הש"ץ צריכה להיות בזמן תפילה כשמונה עשרה שבלחש?
האם יש בעיה לגשת להיות שליח ציבור באופן שחזרת הש"ץ יהיה לאחר זמן תפילה?
האם עדיף לומר חזרת הש"ץ לאחר זמן תפילה או לא לומר כלל חזרת הש"ץ (אולי לעשות שחרית קצרה כמו שפעמים נוהגים לעשות מנחה קצרה)?
תודה רבה
תשובה:
שלום וברכה
במגן אברהם סי' קכד ס"ק ד שו"ע הרב שם סעי' ג ומשנה ברורה ס"ק ז כתבו שחובה לסיים את חזרת הש"ץ לפני סוף זמן תפילה, ולכן אין לגשת באופן כזה שלא יסיים את החזרה בזמנה. באופן שניתן להתחיל לפני סוף זמנה ויגמור לאחר הזמן, יש מחלוקת ידועה והעיקר להלכה להחמיר אלא שיש מקילים בזה כפי שכתבנו באתר פעמים רבות, אולם זו לא שאלתך.
[ראה בערוך השולחן סי' קי סעי' שכתב: "ודע שיש מי שאומר דכשהשעה עוברת יתפלל הביננו [מג"א סק"א בשם כנה"ג] ומזה נראה דס"ל דאם התחיל בתפלה קודם גמר הזמן של תפלה ונמשכה עד אחר הזמן לא מקרי שהתפלל בזמנו דהא ודאי כונתו שעתה עדיין לא עבר הזמן דאל"כ מאי נ"מ ולכן ס"ל שיתפלל הביננו ויסיים בתוך הזמן אבל כל הי"ח ברכות יסיים אחר הזמן ולענ"ד נראה מתוס' ברכות [ז'. בד"ה שאלמלי] דהולכין אחר ההתחלה ואם התחיל בזמן תפלה מקרי תפלה בזמנה אף על פי שמסיימה לאחר הזמן ע"ש". אולם כאמור ההלכה לדעת הרבה פוסקים אינה כן].
יום מבורך.
כוונתכם שגם בדיעבד אם עבר זמן תפילה לא יאמרו חזרת הש"ץ כלל?
כוונתי שעדיף לא לגשת לפני התיבה.
אז מה יעשו הרי צריך שאחד יגש לפני התיבה (אלא א"כ יוותרו על חזרת הש"ץ)?
האם זה לא נחשב כשעת הדחק שעדיף לעשות שחרית קצרה ולא לומר חזרת הש"ץ לאחר זמן תפילה?
אכן כך יעשו.
השאר תגובה